• LifeAssays/

LifeAssays® har ingått icke-bindande avsiktsförklaring avseende förvärv av Magnasense Technologies Oy

LifeAssays® AB har ingått en icke-bindande avsiktsförklaring, s.k. Letter of Intent (LoI), avseende förvärv av samtliga aktier i det finska bolaget Magnasense Technologies Oy. Om förvärvet genomförs kommer köpeskillingen att erläggas genom en riktad nyemission av aktier i LifeAssays® (ett s.k. apportförvärv). En sådan riktad nyemission av aktier ryms inom det emissionsbemyndigande som LifeAssays® styrelse gavs vid årsstämman den 13 maj 2015.

LifeAssays® och Magnasense Technologies Oy är två bolag aktiva inom segmentet patientnära diagnostik. Båda företagen använder paramagnetiska partiklar i sina diagnostiska tester där bolagens avläsningssteg täcks av respektive bolags egen IP. LifeAssays® fokus är veterinärdiagnostik medan Magnasense Technologies Oy har fokus på humanmedicinska applikationer.

Magnasense Technologies Oy har, förutom en CE/IVD märkt test för human CRP, tagit fram och patentskyddat ett koncept där man i ett engångstest kombinerar reagens och avläsning på en testremsa, på så sätt att man kan genomföra kvantitativa tester. Produkten är baserad på paramagnetiska partiklar.

Avsiktsförklaringen ger båda parter möjlighet att genomföra s.k. due diligence‑granskningar.

”Med förvärvet av Magnasense Technologies Oy får LifeAssays® tillgång till ett mycket attraktivt format för patientnära tester inom veterinär- likaväl som humanmedicin. Att på en ”testremsa” kombinera både reagens och avläsnings-”instrument” är unikt och öppnar, både inom human och veterinärmedicin, helt nya marknader. Med förvärvet får bolaget också in nya större ägare med tro på LifeAssays® potential”, säger Anders Norling, styrelsens ordförande i LifeAssays® AB

”Magnasense Technologies Oy har tagit fram och CE/IVD märkt ett testsystem Magnia® CRP, för humant CRP, där reagensutvecklingen skötts av externa partners.

Baserat på egen spetskompetens inom elektronik och mjukvaruutveckling, arbetar vi på att utveckla den nya plattformen för kvantitativa engångstester, där reagens och ”instrument” kombineras på en testremsa för engångsbruk. Att i samma bolag nu ha tillgång även till grundlig kompetens inom reagens och testutveckling, gör att vi ser mycket ljust på framtiden för vår unika engångstest och hoppas kunna avancera det pilotprojekt som redan startats avsevärt snabbare”, säger Pekka Rönkä, styrelsens ordförande i Magnasense Technologies Oy.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays® AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 augusti 2015 kl. 08.30

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson +46 46 286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

Om Magnasense Technologies Oy. Bolaget utvecklar, tillverkar och sälja snabbtester, både instrument och reagens, baserade på den egna och patenterade Magnia teknologin. Företagets första produkt – Magnia Reader och CRP test är CE/IVD märkt och färdig för försäljning. Nästa generations snabbtest där reagens och kvantitative avläsning kombineras på en s.k. ”disposable strip” är idag på pilotprojekt stadiet. För mer detaljer se www.magnasense.com