• LifeAssays/

LifeAssays® unika högkänsliga CRP test för hund skall utvärderas i samband med behandling av hundar med cancer.

ImmunAid, ASAP laboratory och LifeAssays® skall samarbeta kring en Point of Care lösning, som genom analys av låga koncentrationer av CRP i blodprover, skall förbättra cancerbehandling av hundar.

LifeAssays® har utvecklat en unik högkänslig test för CRP hos hundar, Canine hs-CRP. Testen kan användas för att mäta immunsystemets status hos hundar under cancerbehandling. Med ImmunAids patenterade behandlingsalgorithm, kan man med hjälp av att mäta koncentrationen CRP i hundens blod, identifierar den optimala tidpunkten i immunsystemets cykel för behandling. Detta har visat sig dramatiskt förbättra utgången i behandlingen av hundar.

”Vi har letat efter en Point of Care test, enkel att använda och robust nog, att fungera hos den lokalt praktiserande veterinären. Testen kommer att introduceras i vårt projekt, där nivån på CRP används som indikator för när en hund med cancer skall behandlas. LifeAssays® högkänsliga Canine CRP test är den första testen av detta slag som vi hittat, så vi ser fram emot att utvärdera den som ett verktyg att förbättra cancerbehandling.” säger Dr Noam Pik, VD för ASAP Laboratories och Ansvarig konsult i veterinärmedicin hos ImmunAid Ltd.

”Det här understryker LifeAssays® position som ett företag i frontlinjen av veterinär diagnostik. Vår test kommer att vara det första steget i ett projekt, där dagens bästa instrument för centrala servicelaboratorier jämförs med vårt Point of Care system, för beslut i behandling av cancer. De första testerna, i detta unika projekt skeppades till Australien den första veckan i juni och projektet kommer att starta omgående. En lyckad utgång av utvärderingen kommer att bli startskottet för en diskussion om ett affärssamarbete mellan ImmunAid och LifeAssays®”, säger Anders Ingvarsson, VD i LifeAssays®, AB

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 juni 2014 kl. 08:30.