• LifeAssays/

LIFEASSAYS AB (PUBL) KALLAR TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA MED BL.A. FÖRSLAG TILL BESLUT OM MINSKNING AV AKTIEKAPITALET

Styrelsen för LifeAssays AB (publ) har beslutat kalla till extra bolagsstämma fredagen den 7 mars 2014 med bl.a. förslag till beslut om minskning av aktiekapitalet. För ett bolag som LifeAssays®, och i den situation bolaget befinner sig, är dagens aktiekapitalet orimligt högt i förhållande till bolagets egna kapital. Med de aggressiva marknadssatsningar som bolaget nu genomför och de kostnader de för med sig, är ett balanserat aktiekapital  av yttersta vikt.

Närmare detaljer beträffande förslaget till minskning av aktiekapitalet framgår av kallelsen som redovisas i sin helhet nedan.

Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB (publ), Anders Ingvarsson, tel. nr: +46 46 286 54 00 eller e-post: info@lifeassays.com

Kallelse till extra bolagsstämma i LifeAssays AB (publ)

LifeAssays AB (publ) håller extra bolagsstämma fredagen den 7 mars 2014 kl. 10.00 i LifeAssays AB (publ):s lokaler, Sölvegatan 43A, i Lund.

DELTAGANDE OCH ANMÄLAN

Den som önskar delta i stämman ska

• dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 28 februari 2014 (avstämningsdag lördagen den 1 mars 2014),
  • dels anmäla sig hos bolaget för deltagande på bolagsstämman senast klockan 12.00 måndagen den 3 mars 2014.

Anmälan ska göras skriftligen till LifeAssays AB (publ), IDEON Science Park, 223 70 Lund, per e-post: info@lifeassays.com eller per telefon: 046-286 54 01. Vid anmälan ska namn, personnummer/ organisationsnummer, adress och telefonnummer uppges. Anmälan bör även innehålla uppgift om det antal biträden (högst två) som aktieägaren eventuellt avser medföra vid stämman.

Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda en skriftlig av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt för ombudet. Sådan fullmakt bör ges in i samband med anmälan. Fullmaktens giltighetstid får anges till högst fem år från utfärdandet. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets webbplats senast från och med tre veckor närmast före stämman och dagen för stämman och skickas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Den som företräder juridisk person ska visa upp kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar utvisande behörig firmatecknare.

Aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i bolagsstämman, tillfälligt inregistrera sina aktier i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta sin förvaltare om detta i god tid före fredagen den 28 februari 2014, då sådan omregistrering ska vara verkställd.

FÖRSLAG TILL DAGORDNING

1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Val av en eller flera justeringsmän
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Godkännande av dagordning
  7. Beslut om styrelsens förslag till beslut om ändring av bolagsordningen
  8. Beslut om styrelsens förslag till beslut om minskning av aktiekapitalet
  9. Stämmans avslutande

STYRELSENS FÖRSLAG TILL BESLUT OM ÄNDRING AV BOLAGSORDNINGEN (PUNKT 7)

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att ändra bolagsordningen enligt följande.

Första och andra meningen i 4 § föreslås få följande lydelse (ändringarna i kursiv stil):

”Aktiekapitalet ska utgöra lägst tolv miljoner tvåhundratio tusen kronor (12 210 000) och högst fyrtioåtta miljoner åttahundrafyrtio tusen kronor (48 840 000). Antalet aktier som kan finnas utgivna i bolaget kan lägst vara trettiosju miljoner (37 000 000) och högst hundrafyrtioåtta miljoner (148 000 000).”

Styrelsens förslag syftar till att möjliggöra den minskning av aktiekapitalet som föreslås samma bolagsstämma (punkt 8).

STYRELSENS FÖRSLAG TILL BESLUT OM MINSKNING AV AKTIEKAPITALET (PUNKT 8)

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om minskning av aktiekapitalet enligt i huvudsak följande.

1. Ändamålet med minskningen är förlusttäckning.
  2. Bolagets aktiekapital ska minskas med 16 035 739,02 kronor.
  3. Minskningen ska genomföras utan indragning av aktier.

Aktiekapitalet uppgår efter minskningsbeslutet till 12 599 509,23 kronor, vilket innebär ett kvotvärde om 0,33 kronor. Aktiekapitalet efter minskningsbeslutet är beräknat på aktiekapitalet efter registrering av den företrädesemission av units som beslutades av extra bolagsstämma den 12 november 2013.

Beslut om minskning av aktiekapitalet enligt denna punkt 8 förutsätter och är villkorat av att bolagsstämman även fattar beslut om ändring av bolagsordningen (punkt 7).

HANDLINGAR

Styrelsens fullständiga beslutsförslag avseende punkterna 7 och 8 kommer från och med tre veckor närmast före stämman och dagen för stämman hållas tillgängliga hos bolaget, samt på bolagets webbplats www.lifeassays.com. Kopia av handlingarna kommer, från och med den dag de finns tillgängliga, genast och utan kostnad för mottagaren att skickas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer även att läggas fram på stämman.

Antalet aktier och röster

Vid tidpunkten för utfärdande av denna kallelse uppgick det totala antalet aktier i bolaget till 25 046 859 och det totala antalet röster uppgick till 25 046 859, samtliga utestående aktier var av serie B, vilka representerande det totala antalet röster om 25 046 859 (en röst per aktie).

Efter registrering hos Bolagsverket av den företrädesemission av units som beslutades av extra bolagsstämma den 12 november 2013 kommer det totala antalet aktier i bolaget att uppgå till 38 180 331 och det totala antalet röster att uppgå till 38 180 331, samtliga utestående aktier vara av serie B, vilka kommer att representera det totala antalet röster om 38 180 331 (en röst per aktie). Bolaget äger inte några egna aktier.

Upplysningar på stämman

Aktieägarna erinras om sin rätt att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören enligt 7 kap. 32 och 57 §§ aktiebolagslagen

Lund i februari 2014

LifeAssays AB (publ)

Styrelsen

Om LifeAssays®. NGM-noterade LifeAssays® AB’s affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserat på företagets patenterade teknologiplattform “MagnetoImmunoAssay”. Företagets mål är att erbjuda säkra och robusta system för att erhåll snabba och korrekta testsvar inom human och veterinär medicin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 februari 2014 kl. 08:30.