LifeAssays Delårsrapport, 1 januari till 31 mars 2020

Sammanfattning av delårsrapport

Med ”Bolaget” eller ”LifeAssays” avses LifeAssays AB (Publ) med organisationsnummer 556595–3725.

Första kvartalet (2020-01-01 – 2020-03-31)

Koncernen

• Nettoomsättningen för perioden januari – mars 2020 uppgick till 2 121 (1 518) KSEK

• Resultat efter skatt uppgick till – 1 481 (-4 568) KSEK.

• Resultat per aktie blev – 0,02 (-0,39) kr.

Moderbolaget

• Nettoomsättningen för perioden januari – mars 2020 uppgick till 2 121 (1 185) KSEK

• Resultat efter skatt uppgick till – 2 148 (- 3 554) KSEK.

• Resultat per aktie blev – 0,03 (- 0,39) kr.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2020

• Den 17 januari meddelar bolaget att LifeAssays joint venture AegirBio AB har tagit in 4,5 MSEK i en första finansieringsrunda
  • Den 29 januari meddelar LifeAssays om samarbetspartnern Abreos forskningssamarbete med FDA och hur samarbetet fortskrider med att utveckla en metod för att mäta koncentrationen av aktivt läkemedel i blod.
  • Den 25 februari meddelar LifeAssays att partnern Abreos har fått bidrag på 850 000 USD för fas två av projektet gällande Crohns sjukdom.
  • Den 28 februari meddelar bolaget att AegirBio AB har, genom sin delägare Abreos Bioscience, en överenskommelse med Dr Foley i Salt Lake City USA att börja testa patienter under behandling med Tysabri

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 29 april meddelar bolaget att AegirBio AB kommer att ansöka om notering på Nasdaq First North Growth Market
  • Den 6 maj meddelar bolaget att LifeAssays samarbetspartner Abreos Biosciences var ett av sexton företag att presentera sitt Covid-19 projekt för investerare

Första kvartalet 2020

Bästa aktieägare,

Årets första kvartal har varit helt fokuserat på att, tillsammans med Abreos, genomdriva projektet Aegirbio samt att hålla vår position på den nordiska veterinärmarknaden i väntan på att veterinärverksamheten kan avyttras. Det senare under aktivt arbete med att justera våra kostnader.

Vi har förvisso inte avyttrat veterinärverksamheten ännu men vi bibehåller vår försäljning i Norden samtidigt som kostnaderna sjunker. Till det som redan gett genomslag sänker vi kostnaderna ytterligare genom att flytta till lokaler som bättre passar vår verksamhet i storlek och kostnad. Detta gör att vi tror oss kunna vänta ut Corona pandemin och ta upp de diskussioner som lades på is under mars.

En mycket stor del av ledningens tid har under Q1 ägnats åt att tillsammans med kollegorna i Abreos sätta upp och starta försäljningen av den första LDT testen i vårt gemensamägda bolag Aegirbio. Marknadsmaterial, provtagningskit, logistikkedja, informations material till läkare sjuksköterskor och patienter mm har tagits fram. Coronapandemin hade inverkan även här, främst på provtagning och logistik, men vi kom igång!

Dr Foley kom överens om 100 prover för 30 000 USD och de förstas av dessa testades i början av april. Arbetet med att addera kunder är Aegirbio USA:s fokus under Q2.

Noteringen av Aegirbio, som skall vara genomförd under årets förta halva, kommer att synliggöra värdet i LifeAssays tillgång i Aegirbio. Bolaget följer en ambitiös tillväxtplan där likviden från IPOn kommer att ge Aegirbio möjlighet att ytterligare satsa på försäljning i främst USA. Från LifeAssays synvinkel ger detta en möjlighet att se vår andel växa ytterligare i värde.

Årets första kvartal har varit oerhört pressande ur många aspekter men öppnat för ett 2020 som kan bli det intressantaste i LifeAssays 20 åriga liv. Vi har hört Abreos VD kalla vår teknologi ”best in class”, något som jag kan säga varit kommentaren också från de vi pratat med i processen att sälja veterinärdelen. Denna ”best in class”teknologi kommer genom Aegirbio att ta steget in på den humanmedicinska marknaden inom ett segment som växer snabbt från en redan hög nivå.

LifeAssays är nu i full färd med att, tillsammans med Abreos, bygga värde i Aegirbio genom överföring av teknologi och start av försäljningen.

När vi publicerar vår Q2 rapport skall Aegirbios IPO enligt rådande plan vara genomförd!

Lund den 26 maj 2020

Anders Ingvarsson, MSc

VD för LifeAssays AB

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som LifeAssays AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

Om LifeAssays®. NGM-listade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserade på bolagets egna och patenterade teknologiplattform, MagnetoImmunoAssay (MIA). Företaget levererar säkra och robusta system för snabba och tillförlitliga analyser inom human- och veterinärmedicin. För mer detaljer se www.lifeassays.com