• LifeAssays/

LIFEASSAYS ERHÅLLER STATLIGT VINNOVA BIDRAG OM 100.000 KR FÖR UTVECKLING AV BLODTEST FÖR HÄST

(NGM: LIFE B)

IDEON, Lund - VERKET FÖR INNOVATIONSSYSTEM (VINNOVA) har beviljat det NGM:noterade blodanalysbolaget LifeAssays AB ett statligt stöd om 100.000 kr inom programmet Forska&Väx. Stödet skall användas under 2009 för utveckling av ett nytt veterinärt blodanalystest (SAA) för häst.

Stödet innebär att LifeAssays får förstärkta finansiella resurser för att utveckla en analysmetod för inflammationsmarkören (Serum Amyliod A, SAA) hos häst genom modifiering av bolagets existerande blodtest för hund-CRP. LifeAssays nuvarande distributör på veterinärsidan i Skandinavien är mycket intresserad av ett patientnära blodtest för inflammationsmarkörer hos häst, då det i dagens läge inte finns något sådant test på marknaden.

På den nordiska marknaden finns det 28 djursjukhus, 49 hästkliniker och ca 100 distriktsveterinärstationer som behandlar hästar. SAA-analys finns idag uppsatt på de större regiondjursjukhusen som i de flesta fall endast analyserar prover från den egna kliniken. Det finns möjlighet att skicka prov till kommersiella laboratorier i Sverige och Tyskland. Provsvar erhålles efter 2-3 dagar till en kostnad om 200 SEK per prov. De stora djursjukhusen i Sverige behandlar ungefär 1000 patienter/klinik/år för infektion/inflammation.

Ett positivt utfall av projektet skulle medföra att LifeAssays konkurrenskraft betydligt skulle stärkas genom en breddning av produktportföljen samt genom ökade försäljningsintäkter.

Docent Dario Kriz VD LifeAssays

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com