POSITIVT UTFALL AV ISO 9001: 2008 CERTIFIERINGSREVISIONEN

(NGM:LIFE B)

IDEON, Lund - Det NGM:noterade blodanalysbolaget LifeAssays AB har under perioden den 30 november till 1 december 2009 genomgått en ISO 9001:2008 certifieringsrevision av ett engelskt oberoende certifieringsorgan (United Registrar of Systems Ltd). Utfallet av revisionen är att en rekommendation har utfärdats för en ISO 9001:2008 certifikation av bolaget. Detta innebär att utfärdandet av ISO 9001:2008 certifikatet förväntas kunna erhållas i början av december 2009.

"Det känns bra att bolaget idag levererat denna viktiga milsten eftersom denna är en förutsättning för IVD CE märkningen av human CRP-testet. IVD CE märkningen planeras ske i slutet av Q1 vilket kommer att öppna bolagets etablerade försäljningskanaler på humansidan. Vårt deltagande på årets MEDICA-mässa har resulterat i att kontakter med flera nya distributörer på både veterinär- samt humansidan har knutits. Vidare erhölls order på tre evaluerings-instrument för hund-CRP av potentiella distributörer i tre EU-länder. ", säger Dario Kriz.

Docent Dario Kriz

VD LifeAssays

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com