POSITIVT UTFALL FRÅN PILOTSTUDIE PÅ VETERINÄRHÖGSKOLAN I KÖPENHAMN

(NGM: LIFE B)

IDEON, Lund: Det NGM:noterade blodanalysbolaget LifeAssays AB har erhållit en positiv återkoppling från Medinor med anledning av en första pilotstudie av LifeAssays Canine (hund) CRP system utförd på Veterinärhögskolan i Köpenhamn (se kommentar nedan). Produkterna för veterinärt bruk säljs i Norden av den marknadsledande distributören Medinor A/S.

"En första pilotstudie av LifeAssays Canine CRP system utförd på Veterinärhögskolan i Köpenhamn har givit bra resultat. Nu kommer vi fortsätta med att låta Veterinärhögskolan göra en större valideringsstudie med de nya reagensrören. Resultatet av denna studien beräknas vara klart efter sommaren. ", säger Gunilla Gustafsson, Produktchef för veterinärdiagnostik på Medinor.

Enligt tidigare pressmeddelande har LifeAssays beställt 100.000 engångsplastvialer, för hund-CRP testet, varav en del (2 000) redan har erhållits och resten kommer att erhållas under maj månad. Engångsvialerna har efter intern testning visat sig fungera mycket bra. Bolaget ser nu fram emot att kunna börja leverera dessa vialer till Veterinärhögskolan i Köpenhamn samt till andra kunder.

På instrumentsidan håller bolaget på att finjustera delkomponenter i konstruktionen så att en jämnare produktkvalitet ska kunna erhållas. Detta arbete har kunnat genomföras tack vare den värdefulla erfarenhet som har erhållits från försäljningen av de sex evalueringsinstrumenten till Medinor. I mitten av juni räknar bolaget med att kunna leverera ytterligare 5 instrument till Medinor.

På humansidan har LifeAssays beställt ett produktionsverktyg för formsprutning av vialer. Bolaget har i en första omgång beställt 10.000 vialer, som beräknas bli levererade under juli månad.

Docent Dario Kriz VD LifeAssays

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com