Statusuppdatering LifeAssays®.

IDEON, Lund - LifeAssays® försäljning fortsätter utvecklas positivt.

• Försäljningen januari t.o.m. maj, inkluderande de order vi idag har för leverans under maj månad, överstiger motsvarande tid 2013 med 90 %! Vi hoppas naturligtvis på ytterligare order under den resterande delen av månaden.
  • Försäljning av instrument har hitintills överstigit 2013 års totala instrumentförsäljning. Vi har redan sålt instrumentsystem för ca 273 000 Kr vilket är 10 gånger mer än motsvarande tid 2013. Det inkluderar inte de instrument som fortfarande är placerade för häst testen och endera hyrs ut eller skall faktureras.
  • Turkiets första rutinorder på hund CRP var på 1 000 tester! När vi förlänger hållbarheten på katt testerna till att motsvara den för hundtesterna förväntar vi oss liknande ordervolym för katt. Detta skall vara på plats i början av juli.
  • Korea investerar i instrument för att svara upp mot marknaden intresse för vår hundtest. Deras order för leverans i maj är på c:a 150 000 kr och innehåller bl.a 25 instrumentsystem. De har även startat arbetet med att lansera vår test för inflammation hos katt och häst.
  • Hästtesten fortsätter sin positiva utvekling. Vi är inne i slutfasen av den utvärderingsperiod som travtränare gavs. Dessa tränare kommer nu att köpa eller hyr/köpa sina system. Till detta kommer det långsiktigt så viktiga arbetet med att implementera testen som en rutin i användarnas vardag. Bergsåker travbana använder nu LifeAssays® test i rutin och har med hjälp av testen kunnat upptäcka och avråda hästar från start, tidigare än med exempel test av vita blodceller. De är mycket nöjda med testen och den extra kliniska information den ger (se separat kommunikation).
  • Arbetet med en generell hållbarhetsförängning av våra tester har tagit avgörande steg framåt de senaste månaderna. En generell förlängning av hållbarheten med två till tre månader kommer, förutom att vissa marknader kräver detta för att satsa på våra produkter, att avesvärt förenkla orderprocessen hos våra distributörer samt vårt produktionsförfarande och ytterligare sänka våra produktionskostnader. Vi hoppas avsluta detta arbete under Q2.

LifeAssays har under 2014 första månader tagit steget från att vara ett bolag med en produkt på i huvudsak en marknad till ett veterinärdiagnostikföretag med ambition och verktyg att med en hälsosam försäljningsutveckling i Norden som bas, växa vidare in i Europa, USA och Japan. En intressant produktportfölj, bra kvalitet på reagens och instrument och en adekvat hållbarhet på reagensen borgar för att det är möjligt.

Anders Ingvarsson, VD i LifeAssays®

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2014 kl. 8:30.