Distributionsavtal utökar LifeCleans närvaro till dentalvården

LifeClean International AB (publ) meddelar idag att bolaget signerat ett distributionsavtal med dentalkoncernen Unident Group för distribution av bolagets CE-märkta produkter i Norden.  Distributionsavtalet utgör ett strategiskt viktigt samarbete som utökar LifeCleans närvaro inom Healthcare till även dentalvården.

”Med försäljning och representanter i hela Norden är Unident en självklar partner för vårt första strategiska samarbete inom segmentet. Unident är dessutom en mycket bra samarbetspartner eftersom vi delar drivkraften att tillhandahålla innovativa lösningar och de bästa alternativen ur miljösynpunkt. Jag är mycket stolt över att LifeClean nu breddar sin närvaro inom Healthcare till även dentalvården, som är en betydande konsument av desinfektionsmedel.”, säger Melodi Khoei, nordisk försäljningschef för LifeClean International.

”LifeClean erbjuder en patenterad och effektiv lösning för att desinficera ytor och instrument inom dentalbranschen.Med kort kontakttid elimineras virus, resistenta bakterier, svampar och sporer m.m. Lösningen är lika om inte bättre än produkterna som används idag och som huvudsakligen består av alkoholhaltiga vätskor. Med denna alkoholfria lösning vill Unident även lyfta fram sin miljöprofil och erbjuda våra kunder ett perfekt skonsamt alternativ.”, säger Terje Fanøy, Nordic Product Manager Consumables & Small Equipment för Unident.

Om Unident:
Unident är Nordens tredje största dentalhandel med 30-års erfarenhet. Genom att erbjuda innovativa produkter, förstklassig service och nya arbetssätt förverkligar Unident sin ambition att förnya dentalbranschen samt förbättra tandhälsan för alla. Unident bedriver försäljning med lokal närvaro i hela Norden – med huvudkontor i Falkenberg och med kontor i Stockholm, Horten, Köpenhamn och Helsingfors. Koncernen har idag över 250 medarbete och omsätter över 650 miljoner SEK. Unident kommer att sälja LifeCleans CE-märkta produkt LifeClean Disinfectant Plus.

Fredrik Löf, tf VD, LifeClean International AB
E-post: fredrik.lof@lifeclean.se
Telefon: +46 70-629 28 81

LifeClean International grundades år 2012 i samband med ett forskningssamarbete mellan Bolagets grundare och forskare från Örebro universitetssjukhus. Bolaget bedriver forskning, produktion, marknadsföring och försäljning av desinfektions- och rengöringsprodukter. Tillsammans med ledande forskare har Bolaget tagit fram en patenterad spor-, svamp-, biofilm-, bakterie- och virusdödande ytdesinfektion som motverkar multiresistens och är en mindre farlig desinfektion för människa och miljö. LifeClean International har en unik, patenterad och miljövänligare kemisk teknologi som är skalbar inom flera områden. I LifeClean koncernen ingår dotterbolagen Kempartner AB och Kemibolaget Ocean AB som utvecklar och tillverkar tvätt-, disk- och rengöringsmedel. Produkterna har hög effekt och hög miljöstatus. Kempartner är den första klimatneutrala tillverkaren och Ocean var först med ett klimatneutralt tvättmedel. Bolagen fortsätter att målmedvetet arbeta för en hållbar utveckling.