LifeClean Desinfektion bekräftat effektiv mot Candida auris

LifeClean International AB (publ) meddelar idag att produkten LifeClean Desinfektion har framgångsrikt utvärderats mot den multiresistenta jästsvampen Candida auris – ett framväxande globalt hot med potentiellt ödesdigra följder. Ett stort intresse för desinfektionsmedel som bevisligen kan ta denna jästsvamp har inkommit från ett flertal länder, såsom senast Saudiarabien.

Candida auris (”C. auris”) är en relativt nyupptäckt jästsvamp med hög överlevnads- och spridningskapacitet samt utbredd multiresistens. Smittan sker framför allt i vårdmiljöer där den orsakar svårkontrollerade utbrott av livshotande, svårdiagnosticerade och svårbehandlade vårdrelaterade infektioner. C. auris utgör ett globalt hot med rapporterade utbrott från fem kontinenter. I Europa har större utbrott rapporterats från b.la. Spanien och Storbritannien, i det senare fallet fick sjukhusets intensivvårdsavdelning stängas ner i 11 dagar för att råda bukt på situationen. Den amerikanska folkhälsomyndigheten (”CDC”) klassificerar C. auris som ett akut hot, inte minst på grund av sin höggradiga multiresistens där vissa stammar har visat sig resistenta mot samtliga tillgängliga huvudklasser av antimykotika.

Den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC betonar vikten av effektiv vårdhygien med noggrann rengöring och desinfektion för att förhindra smittspridning av C. Auris. CDC rapporterar dock att det finns oklarheter om vissa vanligt förekommande desinfektionsprodukters avdödande förmåga, oaktat dess bredare klassificering som svamp- och jästavdödande.

LifeCleans utvärdering mot C. auris genomfördes av det oberoende laboratoriet Microbial Analytics Sweden i enlighet med EN 13624:2013 (fungicid eller jästavdödande effekt inom hälso- och sjukvård).  Produktens standardkoncentration utvärderades för två minuters kontakttid med fullgott resultat (loggreduktion >4.5010).

”Testresultatet ligger i linje med våra förväntningar men är likväl mycket glädjande eftersom vi har fått ett flertal förfrågningar från framför allt MENA-regionen om vår effektivitet mot detta smittämne, senast från Saudiarabien. Med LifeClean skapar vi säkra och trygga miljöer – både idag och för nästa generation. Därmed är det glädjande att vår evidens utökas till även denna mikroorganism, som orsakar så mycket oro runt om i världen, inte minst på grund av sin multiresistens.”, säger Fredrik Löf tf VD för LifeClean International.

Fredrik Löf, tf VD, LifeClean International AB
E-post: fredrik.lof@lifeclean.se
Telefon: +46 70-629 28 81

Om LifeClean International:
LifeClean International grundades år 2012 i samband med ett forskningssamarbete mellan Bolagets grundare och forskare från Örebro universitetssjukhus. Bolaget bedriver forskning, produktion, marknadsföring och försäljning av desinfektions- och rengöringsprodukter. Tillsammans med ledande forskare har Bolaget tagit fram en patenterad spor-, svamp-, biofilm-, bakterie- och virusdödande ytdesinfektion som motverkar multiresistens och är en mindre farlig desinfektion för människa och miljö. LifeClean International har en unik, patenterad och miljövänligare kemisk teknologi som är skalbar inom flera områden. I LifeClean koncernen ingår dotterbolagen Kempartner AB och Kemibolaget Ocean AB som utvecklar och tillverkar tvätt-, disk- och rengöringsmedel. Produkterna har hög effekt och hög miljöstatus. Kempartner är den första klimatneutrala tillverkaren och Ocean var först med ett klimatneutralt tvättmedel. Bolagen fortsätter att målmedvetet arbeta för en hållbar utveckling.