LifeClean tecknar avtal med Scanunit för PFAS-sanering inom shipping

Report this content

LifeClean International AB (publ) ("Bolaget") meddelar idag att Bolaget tecknat återförsäljaravtal med Scanunit gällande PFAS-sanering av fartyg med kontaminerade brandsläckningssystem och tankar. PFAS-problematiken är vanligt förekommande inom den globala shippingindustrin. Det första fartyget att saneras från PFAS görs inom kommande veckor i södra Sverige.

Inom shippingindustrin finns större brandsläckningssystem där brandskum innehållande PFAS har använts under många år. Shippingindustrin står nu inför uppgiften att PFAS-sanera tankar, rör och annan förorenad utrustning. Segmentet är synnerligen angeläget eftersom bolaget uppskattar att brandskumstankar inom shipping ofta har högre tank- och rörkapacitet än inom flera andra sektorer, till exempel inom brandförsvaret.

Den internationella sjöfartsorganisationen IMO (International Marine Organization) stramar åt reglerna och kraven gentemot all shipping gällande sanering av PFAS och på sikt kommer fartyg med PFAS-problematik förbjudas att gå i hamn i såväl Europa som USA.

LifeClean-metoden för borttagning av PFAS-ämnen är en patentsökt metod för att avlägsna och sanera högfluorerade ämnen (per- och polyfluorerade alkylsubstanser, ”PFAS”) från ett underlag såsom en yta, en lösning eller en massa. Oberoende tester har påvisat effektivt avlägsnande av PFAS-substanser, med resultat som med 99 % understiger ett föreslaget gränsvärde från Europeiska kemikaliemyndigheten avseende PFAS-nivåer i brandskumstankar och som för närvarande utreds av EU:s expertkommittéer.

”Vi är glada över att kunna tillkännage vårt partnerskap med LifeClean, vars revolutionerande produkt och metod är speciellt utformad för PFAS-borttagning från kontaminerade ytor, och som kommer att användas av Scanunit för att sanera PFAS-kontaminerade brandbekämpningsinstallationer på fartyg. Med flera tusen fartyg som för närvarande seglar världen över med PFAS-kontaminerat skum, ser vi en betydande marknadspotential för att hjälpa våra kunder att möta denna utmaning genom att erbjuda LifeCleans produkt och gå över till PFAS-fria brandsläckningsskum.

Som en ledande leverantör av underhålls- och ombyggnadstjänster till den marina industrin letar vi alltid efter innovativa lösningar för att bättre betjäna våra kunder. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap med LifeClean och leverera högkvalitativa lösningar till våra kunder.", säger Marcin Mikolajczak, VD för Scanunit.

"Vi är glada att ha skrivit avtal med en kunnig och erfaren partner inom shippingindustrin. Avtalet med Scanunit innebär att LifeClean kan expandera inom segmentet PFAS-sanering, där vi nu adderar ytterligare ett segment med betydande behov.", säger David Johansson, Interim VD för LifeClean International AB.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Johansson, Interim VD, LifeClean International AB
E-post: david.johansson@lifeclean.se
Telefon: +46 70-133 13 13

Om LifeClean International:
LifeClean International grundades år 2012 i samband med ett forskningssamarbete mellan Bolagets grundare och forskare från Örebro universitetssjukhus. Bolaget bedriver forskning, produktion, marknadsföring och försäljning av desinfektions- och rengöringsprodukter. Tillsammans med ledande forskare har Bolaget tagit fram en patenterad spor-, svamp-, biofilm-, bakterie- och virusdödande ytdesinfektion som motverkar multiresistens och är en mindre farlig desinfektion för människa och miljö. LifeClean International har en unik, patenterad och miljövänligare kemisk teknologi som är skalbar inom flera områden. I LifeClean koncernen ingår dotterbolagen Kempartner AB och Kemibolaget Ocean AB som utvecklar och tillverkar tvätt-, disk- och rengöringsmedel. Produkterna har hög effekt och hög miljöstatus. Kempartner är den första klimatneutrala tillverkaren och Ocean var först med ett klimatneutralt tvättmedel. Bolagen fortsätter att målmedvetet arbeta för en hållbar utveckling.