Mycket positiva toxicitetsresultat för LifeClean Desinfektion

15 juni 2021 kl. 08:30

LifeClean International AB (publ) meddelar idag att bolagets produkt LifeClean Desinfektion har genomgått internationella toxikologitester som visar att produkten i en dubbelt så stark koncentration som bolagets standardprodukt inte orsakar hudirritation, inte är cancerframkallande, inte orsakar kromosomskador och passerar under gränsvärdet för oral toxicitet.

“Sammanfattningsvis är detta en otroligt stark prestation och borgar för att vi har en unik och mycket konkurrenskraftig produkt. Motsvarande high-level produkter från våra konkurrenter är nästan uteslutande toxiska. Att LifeClean Desinfektion inte irriterar huden är i linje med den bredare litteraturen om klordioxid och helt enligt vår förväntan utifrån tidigare tester. Detsamma gäller de andra toxicitetsparametrarna. Internt på LifeClean är vi inte förvånade, LifeCleans unika och patenterade klordioxidformulering visar igen hur kompetent produkten är. Resultatet av oberoende testinstitut ligger i linje med LifeCleans tillväxtresa och stärker bolagets tekniska dokumentation för kommande marknadsetableringar och R&D projekt.”, säger Thomas Lööw, vd för LifeClean International.

Testerna har utförts av Qingdao Sci-Tech Innovation Quality Testing Co., Ltd i enlighet med Kinas teststandard för desinfektion. Testerna har genomförts i Kina som del av den regulatoriska processen för marknadsgodkännande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Lööw, vd, LifeClean International AB
E-post: thomas.loow@lifeclean.se
Telefon: +46 70 795 59 35

Om LifeClean International:
LifeClean International grundades 2012 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market (ticker: LCLEAN). LifeClean utvecklar och säljer LifeClean Desinfektion, en mer miljövänlig, patenterad high-level ytdesinfektion med unika egenskaper för avdödning av sporer, svampar, biofilm, bakterier och virus. Genom dotterbolagen Kempartner och Ocean erbjuder LifeClean ett helhetskoncept för miljövänligare rengöring. LifeCleans kemiska teknologi är skalbar inom flera områden. För mer information, besök gärna www.lifeclean.se.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se