Beslut om garanterad nyemission med företrädesrätt för aktieägarna

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i ellerinom USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Styrelsen för LightLab Sweden AB (publ) (nedan ”LightLab” eller ”Bolaget”) har den 26 januari 2011, med stöd av bemyndigande från den extra bolagsstämman den 3 januari 2011, beslutat att genomföra en garanterad nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare, i syfte att vid full teckning tillföra Bolaget cirka 36,5 MSEK före emissionskostnader. Ägare som representerar 19,6 procent av kapitalet har förbundit sig att teckna sin andel av nyemissionen. Bland dessa återfinns Östersjöstiftelsen och Gålöstiftelsen. Även styrelsens ledamöter och VD har förbundit sig att teckna aktier. Resterande del av nyemissionen är garanterad av Erik Penser Bankaktiebolag.

Bakgrund och motiv
Motivet till företrädesemissionen är att finansiera fortsatt utveckling av LightLabs teknik samt ökade marknadsinsatser för att kommersialisera Bolagets erbjudande. Kapitalet från företrädesemissionen skall användas för utveckling och integration av en kostnadseffektiv drivelektronik, industrialisering av den zinkoxid-baserade katoden och optimering av systemlösningen så att belysningsegenskaperna möter marknadskraven för flera produktsegment. Vidare avser LightLab utvidga samarbetet med partners för att ta LightLabs fältemissionsbaserade belysningsteknologi till marknaden i slutet av 2011.

Ökning av aktiekapitalet och antal aktier
Bolagets aktiekapital ökas med högst 3 172 926,60 SEK genom nyemission av högst 15 864 633 Baktier.

Emissionskurs
De nya aktierna emitteras till en kurs om 2,30 SEK per aktie.

Teckningsrätt
Bolagets aktieägare, oavsett aktieslag, skall äga företrädesrätt att teckna nya B-aktier i förhållande till det antal aktier innehavaren förut äger, varvid varje sådan aktieägare skall ha företrädesrätt att teckna sex (6) nya B-aktier för varje helt femtal (5) befintliga aktier. Det innebär att innehavare av aktier på avstämningsdagen för varje befintlig aktie erhåller sex (6) teckningsrätter och att fem (5) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny B-aktie.

Aktier som inte tecknas med stöd av teckningsrätter (primär företrädesrätt) vid teckningstidens utgång skall erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär teckningsrätt). Sådan fördelning skall i första hand ske till aktietecknare som utnyttjat teckningsrätter i nyemissionen i förhållande till det antal teckningsrätter som var och en utnyttjat för teckning och i andra hand till övriga tecknare enligt styrelsens riktlinjer.

Teckningsförbindelser och emissionsgaranti
Ägare som representerar 19,6 procent av kapitalet har förbundit sig att teckna sin andel av nyemissionen. Bland dessa återfinns Östersjöstiftelsen och Gålöstiftelsen. Även styrelsens ledamöter och VD har förbundit sig att teckna aktier. Därutöver har en emissionsgaranti om cirka 29,3 MSEK lämnats av Erik Penser Bankaktiebolag. Nyemissionen omfattas därmed till fullo av teckningsförbindelser och emissionsgarantier.

Avstämningsdag
Avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna nya aktier skall vara den 3 februari 2011.

Teckningstid och betalning
Teckning av nya aktier med primär företrädesrätt skall ske genom kontant betalning. Aktier som tecknas med primär företrädesrätt skall betalas tidigast den 7 februari 2011 och senast den 21 februari 2011 eller den senare tidpunkt styrelsen bestämmer.

Aktier som tecknas utan primär företrädesrätt skall tecknas på separat teckningslista senast den 21 februari 2011 eller den senare tidpunkt styrelsen bestämmer. Betalning för aktier som tecknats utan primär företrädesrätt skall ske kontant i enlighet med utsänd avräkningsnota.

Styrelsen skall ha rätt att förlänga teckningstiden och tiden för betalning.

Utdelningsrätt
De nyemitterade aktierna medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.

Preliminär tidplan för nyemissionen
31 januari 2011: Sista dag för handel inklusive rätt att deltaga i nyemissionen
1 februari 2011: Första handelsdag i aktien utan rätt att deltaga i nyemissionen
2 februari 2011: Beräknad dag för offentliggörande av prospekt som beskriver nyemissionen (prospektet kommer finnas tillgängligt på bland annat Bolagets hemsida)
3 februari 2011: Avstämningsdag för rätt till deltagande i emissionen, det vill säga aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att deltaga i nyemissionen
7 februari – 16 februari 2011: Handel i teckningsrätter
7 februari – 21 februari 2011: Teckningstid
Omkring 25 februari 2011: Offentliggörande av utfallet

Rådgivare
Finansiell rådgivare till Bolaget i samband med förestående nyemission är Erik Penser
Bankaktiebolag, som även agerar emissionsinstitut i samband med nyemissionen. Legal rådgivare till
Bolaget i samband med förestående nyemission är Advokatfirman Lindahl KB.

Informationen är sådan som LightLab skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden
och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande
den 27 januari 2011 kl. 08.30.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig ljusteknologi. Tekniken innebär att ljus kan framställas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Forskningen sker i Göteborg och laboratorieverksamheten är förlagd till ett dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i flera andra applikationer, som var och en representerar en betydande potential. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.