Kommuniké från årsstämman i LightLab Sweden AB (publ)

Aktieägarna i LightLab Sweden AB (publ), org nr 556585-8981, höll årsstämma torsdagen den 16 maj 2013 kl 16.00 i Stockholm.

Utöver formella punkter beslutade årsstämman följande i enlighet med styrelsens förslag:

att fastställa resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning, dispositioner beträffande bolagets förlust enligt den fastställda balansräkningen

att bevilja ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktören

att till styrelseledamöter välja Erik Åsbrink, Kristina Fahl, Christer Lindberg, Göran Seifert och Magnus Stuart, med Erik Åsbrink som ordförande. Förutom Göran Seifert innebär det omval av tidigare ledamöter

att styrelsen ska erhålla oförändrade arvoden, vilket innebär 200 000 kr till ordföranden, och 100 000 kr till övriga ledamöter

att valberedningen ska bestå av fyra ledamöter vilka ska utses enligt följande. Två av ledamöterna i valberedningen ska representera de två största aktieägarna vid utgången av augusti månad. Därutöver ska i valberedningen ingå en i förhållande till bolaget och dess större aktieägare oberoende representant för de mindre aktieägarna samt att styrelsens ordförande ska ingå i valberedningen

att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission på marknadsmässiga villkor av B-aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner. Styrelsen ska kunna besluta om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med eller utan bestämmelse om apport och/eller kvittning eller eljest med villkor. Styrelsen ska dock inte kunna fatta beslut som innebär att sammanlagt mer än 900 000 B-aktier tillkommer.

Stockholm 16 maj 2013

Tel: 46 (0) 702 51 91 92

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig ljusteknologi. Tekniken innebär att ljus kan framställas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Forskningen är förlagd till ett dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i flera andra applikationer, som var och en representerar en betydande potential. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.