Kommuniké från Lightlab Sweden ab:s (publ) extra bolagsstämma 2012-11-16

Aktieägarna i LightLab Sweden AB (publ), org nr 556585-8981, höll extra bolagsstämma fredagen den 16 november 2012, klockan 15.00, i Stockholm. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag, bland annat innebärande följande:

Bolagsstämman beslutade

att öka bolagets aktiekapital med högst 13.524.599,70 kronor (varav 5.409.839,88 kronor är hänförligt till ökning på grund av emission av aktier och 8.114.759,82 kronor är hänförligt till emission av teckningsoptioner) genom en nyemission av högst 135.245.997 s.k. units. Varje unit består av två (2) nyemitterade aktier av serie B i Bolaget, två (2) nyemitterade teckningsoptioner i Bolaget av serie TO1 (”TO1”) samt en (1) nyemitterad teckningsoption i Bolaget av serie TO2 (”TO2”). Rätt att teckna units skall med företrädesrätt tillkomma bolagets aktieägare, varvid skall gälla att varje sådan aktieägare skall ha företrädesrätt att teckna tre (3) units för varje fullt tvåtal (2) befintliga aktier oavsett aktieslag. Avstämningsdag för deltagande i emissionen skall vara den 26 november 2012. Emissionskursen för varje unit skall vara 0,10 kronor, vilket motsvarar en emissionskurs per nyemitterad B-aktie på 0,05 kronor. Teckningsoptionerna ges inte ut mot betalning. Teckning av units med företrädesrätt skall ske genom kontant betalning under tiden från och med den 27 november 2012 och till och med den 11 december 2012. Teckning av units utan företrädesrätt skall ske på särskild teckningslista under samma tid. Betalning för units tecknade utan företrädesrätt skall ske enligt särskild instruktion på avräkningsnota som utsänds de som erhållit tilldelning. Varje TO1 ger rätt att teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,05 kronor. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna skall ske i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna under perioden den 2 – 16 april 2013. Varje TO2 ger rätt att teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,10 kronor. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna skall ske i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna under perioden den 16 – 30 augusti 2013. Det antecknas att teckningsoptionerna kan få andra kortnamn än TO1 och TO2 beroende på benämning i Euroclear Sweden ABs system.

att emittera 9.727.591 teckningsoptioner av serie TO1. Rätt att teckna skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Erik Penser Bankaktiebolag. Emissionen görs med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och riktas till Erik Penser Bankaktiebolag i egenskap av emissionsinstitut för vidareöverlåtelse till berörda garanter i nyemissionen. Varje TO1 ger av rätt teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,05 kronor. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna skall ske i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna under perioden den 2 – 16 april 2013. Optionerna utgör ersättning för de teckningsberättigades åtagande att garantera nyemissionen enligt punkt 8 ovan.

Beslut enligt denna punkt biträddes av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig ljusteknologi. Tekniken innebär att ljus kan framställas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Forskningen är förlagd till ett dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i flera andra applikationer, som var och en representerar en betydande potential. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.