LightLab beviljas Almis tillväxtlån för innovativa företag

• Beviljat tillväxtlån om 4,5 mkr
  • Löptid 10 år, varav de första 24 månaderna amorteringsfria
  • Att användas till delfinansiering av NTU-projektet

LightLab har beviljats Almis tillväxtlån för innovativa små och medelstora företag om 4,5 mkr. Lånet har en löptid om 10 år, varav 24 månader amorteringsfritt. Lånet hanteras via Almi Företagspartner Uppsala AB och omfattas av en garanti inom ramen för det europeiska instrumentet InnovFin: EU för innovation. InnovFin är finansierat av Europeiska Unionen genom Horizon 2020.

Det beviljade lånet skall i enlighet med tidigare kommunicerade intentioner från Bolaget, användas för att delfinansiera LightLabs del om ca 9 mkr för samarbetsprojektet med Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. Betalningen ska enligt överenskommelse erläggas i slutet av denna månad och omfattar hälften av de beräknade totala kostnaderna för projektet, där NTU redan erlagt sin del. Projektet kommer att pågå till och med första kvartalet 2017.

”Det beviljade lånet från Almi ses av oss på LightLab som en bekräftelse på att ytterligare en extern aktör bedömt potentialen i NTU-projektet som positiv. Vi ser med fortsatt tillförsikt på utvecklingen av ett nytt koncept för framställning av UV-ljus inom projektet. Det nya konceptet förväntas möjliggöra såväl förbättrad prestanda och effektivitet för UV-rening som en mer kostnadseffektiv volymtillverkning via s.k. wafer-scale tillverkning, där många ljuskällor tillverkas samtidigt”, säger LightLabs VD Johan Tingsborg.

Jan Rynning, Ordförande LightLab Sweden AB (publ)

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på UV-rening, EEE Light® Technology. LightLab har cirka 3 700 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.