LightLab erhåller kreditram från huvudägare

• LightLab har erhållit en kreditram om 20 miljoner kronor från en av huvudägarna
  • Syftet är att säkerställa Bolagets rörelsekapitalbehov när volymproduktion och leveranser av UV-chip förväntas skalas upp under 2019

LightLab har erhållit en kreditram om 20 miljoner kronor från Gunnar Dellner, en av Bolagets huvudägare. Syftet med kreditramen är att säkerställa Bolagets rörelsekapitalbehov när volymproduktion och leveranser av UV-chip skalas upp. Detta förväntas ske under 2019 men då både tidpunkt och takt ytterst bestäms av LightLabs kunder behöver Bolaget ha flexibilitet att hantera olika scenarier.

Under 2018 har LightLab haft fokus på marknadsetablering och industrialisering. Stor kraft har lagts och läggs på att etablera volymproduktionskapacitet, en nödvändig förutsättning för att kunna ta kommersiella order. Parallellt med detta utförs industrialisering och produktionssättning av Bolagets UV-chip.

LightLab har nått ett läge där Bolaget kan börja ta kommersiella order från utvalda kunder för leveranser senare under 2019, med en plan för att kunna inleda volymleveranser av UV-chip under årets andra kvartal.

Det är med bakgrund av ovanstående som Bolagets huvudägare från 1 januari 2019 erbjuder och garanterar LightLab en kreditram om totalt 20 miljoner kronor mot en limitavgift om 5% av den totala kreditramen och 10% ränta på utnyttjat kapitalbelopp. Utnyttjat kapitalbelopp plus upplupen limitavgift och ränta ska återbetalas senast 31 december 2020.

Denna information är sådan information som LightLab Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 december 2018 kl. 22:00 CET.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar och erbjuder teknik för hållbar framställning av UV-ljus, EEE Light®, för desinfektion av vatten, luft, livsmedel och ytor. LightLab har cirka 4 000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.