LightLab genomför riktad emission för att tillvarata affärsmöjligheter

• LightLab tillförs ca 5,5 MSEK
  • Syftet är att stärka Bolagets förmåga att tillvarata existerande affärsmöjligheter och skapa nya
  • Kapitalet ska bl.a. användas till stärkt tekniskt kundstöd och ökade resurser till ljusextraktionstekniken

Styrelsen för LightLab beslutade efter marknadens stängning den 4 juli 2016, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 12 maj 2016, att genomföra en riktad nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Totalt tecknas 5 140 186 B-aktier till en kurs om 1,07 SEK per aktie. Genom emissionen tillförs LightLab ca 5,5 MSEK. Efter emissionen kommer antalet aktier i LightLab att uppgå till 89 995 616 varav de nyemitterade aktierna då utgör cirka 5,7 procent. Bolagets aktiekapital ökas med 514 019 SEK, från 8 485 543 SEK till 8 999 562 SEK.

Det kapital som nu tillförs Bolaget via nyemissionen ska användas för att stärka Bolagets förmåga att ta tillvara existerande affärsmöjligheter och skapa nya. Konkret innefattar detta bland annat stärkt tekniskt kundstöd och ökade resurser till ljusextraktionstekniken.

Emissionens begränsade storlek i kombination med de höga kostnader en företrädesemission medför, har gjort att styrelsen valt att fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Teckningskursen har räknats fram utifrån den volymviktade snittkursen tio dagar innan styrelsebeslutet, med avdrag för marknadsmässig rabatt. Rabatten har fastställts till 10 procent och hänsyn har då tagits till aktiens och marknadens volatilitet.  Emissionen genomförs till Gunnar Dellner och Isakssons Elektriska AB. Övriga större ägare är informerade och stöder emissionen.

”Intresset för LightLabs UV-reningsteknik och det under våren accelererande antalet kundförfrågningar kring vår nanoteknik för ljusextraktion, gör att vi ser ett behov av att stärka vår förmåga att ta hand om de kunder som vill utvärdera och testa LightLabs teknik. Det kapital som tillförs genom emissionen kommer att väsentligt bidra till att vi under det närmaste året på ett bra sätt kan ta hand om våra kunder utan att detta görs på bekostnad av tempot i utvecklingsverksamheten”, säger Johan Tingsborg, VD LightLab.

Jan Rynning, Ordförande LightLab Sweden AB (publ)

Denna information är sådan information som LightLab Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 juli 2016 kl.08:00 CET.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på UV-rening, EEE Light® Technology. LightLab har cirka 4 700 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.