LightLab Sweden AB (publ) Bokslutskommuniké 2015

HELÅRET 2015

• LightLab genomför under första halvåret en förändring av organisation och verksamhetsfokus, bl.a. innefattande byte av VD, förändringar i styrelsesammansättningen, nedläggning av det helägda dotterbolaget i Taiwan, väsentligt minskad kostnadsmassa och en fokusering på UV-reningstillämpningar.
  • Wallenius Water AB går via sitt systerbolag Wallstreet AB in som ny industriell ägare i LightLab och Wallenius Waters VD väljs på årsstämman in som ny styrelseledamot.
  • Östersjöstiftelsen och ytterligare två investerare tecknar vid halvårsskiftet konvertibler i LightLab för sammanlagt 6 mkr. De konvertibla lånen kvittas senare mot B-aktier, i samband med de emissioner som genomförs under fjärde kvartalet.

OKTOBER – DECEMBER 2015

• Ett licens- och utvecklingsavtal tecknas med Wallenius Water som resulterar i Bolagets första kundintäkter.
  • Bolaget informerar om ljusextraktionstekniken, en ny potentiell affärsmöjlighet baserad på LightLabs nanoteknik.
  • LightLab genomför en företrädesemission om 31,8 mkr samt en riktad emission där betalning sker genom kvittning av ett konvertibelt lån. I företrädesemissionen, som övertecknas, tillförs Bolaget 26,6 mkr där konvertibla lån om totalt cirka 5,2 MSEK inklusive ränta, kvittas som en del av emissionslikviden.

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• LightLab beviljas Almis tillväxtlån för innovativa små och medelstora företag om 4,5 mkr.

Jan Rynning, Ordförande LightLab Sweden AB (publ)

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på UV-rening, EEE Light® Technology. LightLab har cirka 3 700 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.