LightLab Sweden AB ansöker om två nya patent

Forsknings- och utvecklingsbolaget LightLab som utvecklar teknologi för lågenergilampor utan kvicksilver och andra miljöfarliga ämnen har i december 2010 ansökt om ytterligare två patent.

I samband med arbetet att förbättra ljusspridningen för miljövänliga ljuskällor som använder LightLabs teknik har en ny typ av reflekterande anod med ”heat sink” tagits fram. Denna patentsökta uppfinning möjliggör förbättrad ljusextraktion och förbättrade driftsförhållanden, vilket bidrar till ytterligare förbättrad ljuseffektivitet och ökad livslängd.

LightLab har även ansökt om ett patent kring effektreglering av ljuskällor. Mer specifikt handlar denna patentansökan om hur man optimerar relationen mellan ljuskällan och drivenheten för att få bästa ljuseffektivitet och livslängd för den kompletta belysningslösningen.

Båda dessa uppfinningar har patentsökts (prioritetsgrundande patentansökan) vid det Europeiska Patentverket (EPO).

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig ljusteknologi. Tekniken innebär att ljus kan framställas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Forskningen sker i Göteborg och laboratorieverksamheten är förlagd till ett dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i flera andra applikationer, som var och en representerar en betydande potential. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.