LightLab Sweden AB erhåller anslag från Energimyndigheten

Energimyndigheten har beviljat ett anslag till LightLab för vidareutveckling av lyspulver baserade på ny nanoteknik, s.k. kvantprickar. Anslaget är på 3,2 miljoner kronor och tillfaller projektet löpande fram till slutet av år 2014.

LightLab, som utvecklar en ny kostnadseffektiv och helt kvicksilverfri belysningsteknologi, har i tidigare projekt visat potentialen och möjligheten att använda kvantprickar för att ytterligare väsentligt utöka energieffektiviteten. Det kvarstår dock arbete för att industriellt utnyttja den potential kvantprickar har. Kan potentialen utnyttjas, möjliggör tekniken mycket stora energibesparingar.

Kvantprickar kan potentiellt ge en energieffektivitet som är avsevärt högre än vad dagens teknik kan ge och projektet har som mål att demonstrera en verkningsgrad överstigande 100 lm/W.

Tel: 46 (0) 702 51 91 92

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig belysningsteknologi. Tekniken innebär att ljus kan skapas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Utvecklingsverksamheten bedrivs i Sverige och i ett helägt dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i belysningsapplikationer samt i andra applikationer. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.