LightLab Sweden AB kallar till extra bolagsstämma för beslut om bemyndigande till styrelsen att genomföra nyemission

Forsknings- och utvecklingsbolaget LightLab Sweden AB, som utvecklar ny energi- och kostnadseffektiv belysningsteknologi utan kvicksilver och andra miljöfarliga ämnen, kallar till extra bolagsstämma den 15 november 2011 för att besluta om bemyndigande till styrelsen att genomföra nyemission under tiden fram till nästa ordinarie årsstämma.

Flera väsentliga framsteg i teknologiutvecklingen

LightLab har under året arbetat med en anpassning och vidareutveckling av ett flertal delar av teknologin för att ytterligare höja prestanda och sänka produktkostnad med syftet att säkerställa att teknologin är konkurrenskraftig gentemot dagens lågenergilampor samt LED.

Utvecklingsarbetet sker inom flera områden. En väsentlig del utgörs av LightLabs arbete med en ny tillverkningsprocess för katodstrukturer som både förbättrar katodens ljusegenskaper, producerbarhet och tillförlitlighet. För att uppnå ytterligare förbättrade livslängdsegenskaper har under året ett vidareutvecklat lyspulver introducerats. Teoretiskt ger det nya lyspulvret tre gånger längre livslängd jämfört med tidigare. Sammantaget har detta resulterat i prototyplampor med betydande förbättringar av förväntad livslängd samt väsentliga produktionsfördelar. Mätningar genomförs för närvarande för att verifiera dessa egenskaper.

En vital del i utvecklingen av en konkurrenskraftig produkt är drivelektroniken. Bolaget har under året utvecklat en egen anpassad drivenhet med hög verkningsgrad och med en storlek som är jämförbar med en drivenhet för LED-lampor. Detta gör det möjligt att i nästa steg integrera drivenheten i lampor, med traditionell glödlampsform och storlek, baserade på LightLabs teknologi.

Under 2012 kommer LightLabs huvudfokus för vidareutveckling av belysningsteknologin att ligga på:

• Industrialisering av katodteknologi och produktionsmetoder för volymproduktion
  • Anpassning av drivelektroniken med avseende på utformning och kostnad för integration i lampa av traditionellt glödlampsformat
  • Träffa avtal med industriell partner för kommersialisering av ljuskälla

För fullständig kallelse – se hemsidan

Mobil: +46 (0) 702 51 91 92

Mobil:+46(0)730 80 49 59

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig ljusteknologi. Tekniken innebär att ljus kan framställas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Forskningen sker i Göteborg och laboratorieverksamheten är förlagd till ett dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i flera andra applikationer, som var och en representerar en betydande potential. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.