LightLab Sweden AB offentliggör prospekt

Styrelsen för LightLab Sweden AB (publ) (”LightLab”) beslutade den 13 september 2013, med stöd av bemyndigande lämnat vid extra bolagsstämma den 8 augusti 2013, att genomföra en nyemission av aktier av serie B och teckningsoptioner med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare, oavsett aktieslag. I samband med nyemissionen har LightLab idag offentliggjort ett prospekt som godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Vid full teckning tillförs Bolaget cirka 23,6 MSEK före emissionskostnader. Ägare som representerar cirka 49 procent av kapitalet har förbundit sig att teckna sina andelar av nyemissionen. Bland dessa återfinns Östersjöstiftelsen och Gålöstiftelsen. Styrelseledamöter, VD och merparten av nyckelpersoner i ledningen har förbundit sig att teckna aktier. Emissionen är garanterad upp till 85 procent eller 20,1 MSEK.

Information om vissa finansiella uppgifter som tidigare inte offentliggjorts
Prospekten innehåller vissa finansiella uppgifter avseende eget kapital, skulder samt nettoskuldsättning per den 31 juli 2013, vilka tidigare inte har offentliggjorts.

Per den 31 juli 2013 uppgick LightLabs eget kapital till 8 049 KSEK. Bolagets kortfristiga skuldsättning netto uppgick till -8 887 KSEK. Soliditeten per den 31 juli 2013 uppgick till 64,98 procent. Den långfristiga skuldsättningen uppgick till 749 KSEK. Bolagets likvida medel per den 31 juli 2013 uppgick till 9 007 KSEK. Bolagets nettoskuldsättning uppgick därmed till -8 138 KSEK per den 31 juli. För fullständig information avseende Bolagets eget kapital, skuldsättning och nettoskuldsättning per den 31 juli 2013, se sid 35 i prospektet.

Prospektet
Prospekt och anmälningssedel kan laddas hem från Bolagets hemsida www.lightlab.se eller från Erik Penser Bankaktiebolags hemsida www.penser.se. Direktregistrerade aktieägare kommer att tillsändas prospekt, förtryckt emissionsredovisning, följebrev och särskild anmälningssedel. Förvaltarregistrerade aktieägare kommer endast att tillsändas prospekt och följebrev. Tryckta prospekt och anmälningssedlar kan kostnadsfritt beställas via e-post; emission@penser.se eller per post på adress Erik Penser Bankaktiebolag, Emissionsavdelningen/LightLab, Box 7405, 103 91 Stockholm.

Tidplan för nyemissionen
Avstämningsdag för rätt till deltagande i emissionen var den 25 september
Teckningstid:   7 – 21 oktober, 2013
Handel i uniträtter: 7 – 16 oktober, 2013

Rådgivare
Finansiell rådgivare till Bolaget i samband med förestående nyemission är Erik Penser Bankaktiebolag, som även agerar emissionsinstitut i samband med nyemissionen. Legal rådgivare till Bolaget i samband med förestående nyemission är Advokatfirman Lindahl KB.

Tel: 46 (0) 702 51 91 92

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig belysningsteknologi. Tekniken innebär att ljus kan skapas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Utvecklingsverksamheten bedrivs i Sverige och i ett helägt dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i belysningsapplikationer samt i andra applikationer. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.