LightLabs nyemission övertecknad

LightLab Sweden AB (publ) (”LightLab” eller ”Bolaget”) har framgångsrikt avslutat en nyemission med företrädesrätt genom vilken Bolaget tillförs cirka 23,6 MSEK före emissionskostnader. Sammanlagt tecknades 3 371 565 units med och utan stöd av uniträtter. I relation till de units som nyemitteras motsvarar detta en teckningsnivå om 107 procent. Eftersom nyemissionen övertecknades kommer inga emissionsgarantier att tas i anspråk.

Företrädesemissionen tecknades till cirka 87 procent med stöd av uniträtter, motsvarande cirka 20,6 MSEK. Teckningsanmälningar om ytterligare cirka 20 procent av nyemissionen har lämnats avseende teckning utan stöd av uniträtter, motsvarande cirka 4,7 MSEK. Sammanlagt tecknades 3 371 565 units med och utan stöd av uniträtter. I relation till de units som nyemitteras motsvarar detta en teckningsnivå om 107 procent. Eftersom nyemissionen övertecknades kommer inga emissionsgarantier att tas i anspråk.

”Det är glädjande att emissionen fått ett så positivt gensvar bland både stora och små aktieägare. Utfallet bekräftar ägarnas tro på de strategiförändringar vi implementerat när vi nu tar sikte på att bredda vårt kommersiella arbete, vilket kommer ske genom ökad fokus på affärsutveckling och på utökad bearbetning av ledande aktörer på den globala belysningsmarknaden.”, säger Jan-Erik Lennefalk, VD

Företrädesemissionen genomfördes genom utgivande av units, varigenom en (1) unit utgjordes av tre (3) nyemitterade aktier av serie B och en (1) teckningsoption av serie 2013/2014. Teckningskursen per unit uppgick till 7,50 SEK, motsvarande en emissionskurs om 2,50 SEK per aktie.

Genom nyemissionen nyemitteras 9 441 252 aktier av serie B och antalet aktier i LightLab ökar till 15 735 270 medan aktiekapitalet ökar med cirka 9 441 254,42 SEK till 15 735 424,03 SEK. Bolaget tillförs cirka 23,6 MSEK före emissionskostnader. Därutöver nyemitteras 3 147 084 teckningsoptioner av serie 2013/2014 i anledning av nyemissionen som, vid fullt utnyttjande, kan komma att öka aktiekapitalet med ytterligare cirka 3 147 084,81 SEK.

De som har tecknat units utan företrädesrätt kommer att tilldelas units i enlighet med de villkor som anges i prospektet. Meddelande om tilldelning sker genom avräkningsnotor till de tecknare som tilldelats vilka kommer att utfärdas den 25 oktober 2013.

Så snart aktiekapitalökningen har registrerats av Bolagsverket kommer betalda tecknade units (BTU) i företrädesemissionen att omvandlas till nya aktier av serie B och teckningsoptioner av serie 2013/2014. Fram tills dess pågår handel med BTU på NASDAQ OMX First North. Handel i nya aktier beräknas kunna påbörjas på NASDAQ OMX First North under vecka 45, 2013.

Rådgivare

Erik Penser Bankaktiebolag har agerat finansiell rådgivare till Bolaget i samband med företrädesemissionen medan Advokatfirman Lindahl KB har agerat legal rådgivare.

Tel: 46 (0) 702 51 91 92

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig belysningsteknologi. Tekniken innebär att ljus kan skapas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Utvecklingsverksamheten bedrivs i Sverige och i ett helägt dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i belysningsapplikationer samt i andra applikationer. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.