LightLabs samarbetsprojekt med NTU Singapore uppnår viktig milstolpe

• De första prototyperna av UV-chip-ljuskällor framtagna
  • Viktig milstolpe uppnådd i utvecklingen av ett nytt koncept för UV-ljus

Som tidigare meddelats samarbetar LightLab med Nanyang Technological University, Singapore (NTU Singapore) kring forskning och utveckling inom lågenergibelysning. Detta projekt har, i likhet med LightLabs övriga verksamhet, under år 2015 inriktats mot UV-ljusområdet i syfte att utveckla ett nytt koncept för UV-ljus.

Samarbetsprojektet med NTU Singapore ligger väl i fas enligt plan och har nu, halvvägs genom det tvååriga projektet, uppnått en viktig milstolpe i samband med framtagandet av de första prototyperna av UV-chipljuskällor. Forskningsprojektet kommer efter detta att fortsätta med aktiviteter relaterade till optimering av komponentparametrar och uppskalning.

Tekniskt är projektets mål att utveckla små ljuskällor som är möjliga att tillverka till en mycket låg kostnad per ljuskälla med begränsade investeringar i produktionsanläggningar. Affärsmässigt är målet att ge LightLabs kunder helt nya möjligheter att utveckla innovativa och kostnadseffektiva UV-ljusbaserade produkter för rening av vatten, luft och ytor.

”Vi är mycket glada att vårt samarbetsprojekt med NTU Singapore nu uppnått denna viktiga milstolpe. Detta, i kombination med intresset vi ser från marknaden, gör att vi under 2016 kan påbörja förberedelser för kommersialisering av projektresultaten”, säger Johan Tingsborg, VD LightLab.

Dr. Lim Jui, CEO för NTU Innovation och NTUitive, universitetets organisationer för innovation och företagande, sa: ”Detta är ytterligare ett exempel på hur forskningsgenombrott kan uppnås genom nära samarbete mellan akademi och industri. Jag är glad att se att NTU:s forskningssamarbete med LightLab resulterat i en innovation som kan bidra till att förbättra industriella processer.”

Jan Rynning, Ordförande LightLab Sweden AB (publ)

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på UV-rening, EEE Light® Technology. LightLab har cirka 3 700 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.