Ansökan om företagsrekonstruktion

Ansökan om företagsrekonstruktion Lign Multiwood AB (publ) har i dag vid Falu Tingsrätt ansökt om företagsrekonstruktion enligt lag (1996:764) om företagsrekonstruktion. Lign Multiwood AB har sedan hösten 2001 successivt övergått från att vara ett rent utvecklingsbolag till ett produktionsbolag med begynnande flöde av kommersiella order. Det har inneburit ökade krav på rörelsekapital. Alltsedan emissionen i november 2001 visade sig otillräcklig, har styrelsen i Lign Multiwood arbetat med alternativa lösningar för att stärka bolagets kapitalbas. Ansträngningarna har under de senaste månaderna i första hand riktats mot att finna en eller flera institutionella placerare för placering av de 12 miljoner B-aktier som bolagsstämman bemyndigade styrelsen att ge ut. På grund av det svåra läget på finansmarknaden har styrelsen trots långt gångna förhandlingar med ett antal intressenter inte lyckats komma till avslut. Likviditeten är för närvarande hårt ansträngd, och bolaget är i behov av ett omedelbart tillskott av likvida medel. I och med den uppkomna situationen har styrelsen beslutat om att hos tingsrätten ansöka om företagsrekonstruktion. Så snart ansökan bifallits kommer rekon- struktionsarbetet omedelbart att inledas och inriktas mot att finna en långsiktig lösning av bolagets finansiering. En sådan lösning kan komma att innebära att bolaget får nya huvudägare i kombination med en företrädesemission till gamla aktieägare. - Det är en olycklig situation som bolaget har hamnat i, säger VD Erik Nordén. Det är dock min fasta övertygelse att vi tillsammans med rekonstruktören kommer att hitta en lösning som långsiktigt är bra för bolagets aktieägare och personal. Bolaget står nära ett kommersiellt genombrott och har den senaste tiden gjort betydande framsteg på marknads- och teknik-sidan. - För mer information: VD Erik Nordén, tfn: 0240-65 01 20, 070-417 24 94 Lign Multiwood är ett högteknologiskt företag med en egenutvecklad revolutionerande förädlingsteknik, CaLignum®, inom den trämekaniska industrin. Företagets affärsidé är att på basis av egna patent utveckla, producera och sälja komponenter för byggnation och inredning, med överlägsna egenskaper vad gäller hårdhet, slittålighet och skönhet. Huvudkontoret är lokaliserat i Söderbärke i södra Dalarna och bolaget har idag 29 anställda. Lign Multiwood AB inledde kommersialisering av sina produkter hösten 2001. För närvarande är bolaget noterat på Aragons inofficiella lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/02/20020902BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/02/20020902BIT00120/wkr0002.pdf