CaLignum prisat av USA:s största arkitekttidning

CaLignum prisat av USA:s största arkitekttidning - Månadens produkt i Architectural Record med 275 000 läsare Architectural Record, Amerikas största arkitekturtidning, har utsett CaLignum® till månadens produkt. För Lign Multiwood har utnämnandet stort kommersiellt värde eftersom tidningens läsare är en strategiskt viktig målgrupp, med stor påverkan på val av byggmaterial. Dalaföretaget Lign Multiwood har utvecklat och patenterat ett nytt träbaserat material, CaLignum®, med helt unika egenskaper, såsom mycket hög hårdhet, hållfasthet och slittålighet. Därmed kan det användas till såväl golv som möbler och byggnation. I årets februarinummer av den amerikanska arkitekturtidningen Architectural Record utsågs CaLignum® till månadens produkt. Tidningen, som är 111 år, vänder sig främst till arkitekt- och byggbranschen i Nordamerika. Den har omkring 275 000 aktiva läsare varje månad vilket gör den till den största och mest ansedda amerikanska arkitekturtidningen. För Lign Multiwood är utnämningen i Architectural Record betydelsefull inför introduktionen av CaLignum® på den amerikanska marknaden då undersökningar visar att en stor andel av läsarna väljer de material och produkter som presenteras i tidningen. - Utnämnandet är ett viktigt erkännande och förväntas få ett betydande kommersiellt värde eftersom tidningens läsare är en viktig målgrupp för Lign Multiwood. Det är avgörande att arkitekter känner till CaLignums unika egenskaper och möjligheter, med tanke på att de påverkar materialvalet vid byggnation och formgivning, säger Karl-Axel Barkentin, marknadschef för Lign Multiwood. Lign Multiwood avser att under 2005 inleda egen försäljningsverksamhet på den nordamerikanska marknaden, men redan idag bearbetar företaget denna bland annat genom att kontinuerligt förse den med information och produktprover. Ambitionen är att sälja 11.000 ton, motsvarande 220 MSEK, i Nordamerika år 2010. För mer information: Marknadschef Karl-Axel Barkentin, tfn: 0240-65 01 20 el- 0708-84 56 06 Lign Multiwood är ett högteknologiskt företag med en egenutvecklad revolutionerande förädlingsteknik, CaLignum®, inom den trämekaniska industrin. Företagets affärsidé är att på basis av egna patent utveckla, producera och sälja komponenter för byggnation och inredning, med överlägsna egenskaper vad gäller hårdhet, slittålighet och skönhet. Huvudkontoret är lokaliserat i Söderbärke i södra Dalarna och bolaget har idag 19 anställda. Lign Multiwood AB inledde kommersialisering av sina produkter hösten 2001. För närvarande är bolaget noterat på Aragons inofficiella lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/27/20020227BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/27/20020227BIT00120/wkr0002.pdf