Lignin Industries tar in 25 miljoner kronor i nyemission

Report this content

Lignin Industries AB har slutfört en nyemission på totalt 25 miljoner kronor, riktad både mot befintliga och nya ägare. Finansieringen innebär en viktig milstolpe för företaget i den fortsatta satsningen på att tillverka förnybar biobaserad plast av skogsmaterialet lignin med en patenterad teknologi.

”Jag är väldigt glad för det förtroende som visas oss och det vi håller på att åstadkomma som företag. Att få in det här kapitalet där våra huvudägare deltog fullt ut, och att också få in nya ägare kommer att vara avgörande för vårt arbete med den pågående kommersialiseringen”, säger Fredrik Malmfors, VD på Lignin Industries.

Lignin Industries är ett svenskt greentech-företag grundat 2018 som med hjälp av sin patenterade teknologi omvandlar lignin – en av de mest vanligt förekommande men också underutnyttjade biobaserade polymererna i världen – till en förnybar termoplast med hög prestanda. Tack vare Lignin Industries innovation kan denna biprodukt från skogsindustrin ersätta fossila plaster och på ett betydande sätt minska koldioxidutsläppen. Jämfört med många andra biobaserade plaster är det här drop-in-materialet skalbart, resurseffektivt och baserat på en restprodukt som annars vanligtvis förbränns och används som energikälla vid pappersmassabruken. Det finns inte heller någon konkurrens med livsmedelsproduktion, vilket är fallet med de flesta andra biobaserade plaster.

Presskontakt:

Ella Norén, Head of Business Development
ella.noren@lignin.se +46 73 837 32 86

Om Lignin Industries:
Lignin Industries grundades i Sverige 2018 av familjen Carrick med mångåriga rötter inom skogsindustrin. Huvudkontor och den första tillverkningsanläggningen är belägen i Knivsta utanför Uppsala. Genom en patenterad teknologi omvandlas lignin – ett ämne som finns naturligt i t.ex. trä och som idag förbränns – till ett högkvalitativt och funktionellt biobaserat material som kan ersätta traditionella, fossila plaster. Visionen är att bidra till den gröna omställningen och till lägre koldioxidutsläpp genom att använda ett material som redan finns tillgängligt och som dessutom är skalbart och resurseffektivt. Möjliga användningsområden är bl.a. produkter gjorda av polyeten-film, polypropen eller ABS-plast, t.ex. förpackningar, elektronik och leksaker. www.lignin.se