Report this content

Sverige är inte tillgängligt för alla, det vill Lika Unika ändra på. - Vi kräver att alla ska kunna delta i samhället utifrån sina egna förutsättningar, oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte, säger Jan-Peter Strömgren ordförande för Lika Unika. Vi vill ha en ökad respekt för alla människors lika värde.

- Lika Unika, federationen mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning, etablerar sig nu som en ny svensk samarbetsorganisation, säger Jan-Peter Strömgren. Fem riksorganisationer vilka tidigare tillhörde Handikappförbundet bildade 2009 den nya federationen för att tillsammans kraftsamla för en ökad tillgänglighet och delaktighet i samhället för personer som har en funktionsnedsättning.

Vi har ett fokus på allas lika värde, för mänskliga och medborgerliga rättigheter utifrån FN-konventionen för personer med funktionsnedsättning, Barnkonventionen och Kvinnokonventionen.

För mer information:
Lotta Sondell federationssekreterare tel 070-768 28 78 lotta.sondell@likaunika.org

Lika Unikas medlemsförbund:

•  Förbundet Sveriges dövblinda (FSDB)
  •  Hörselskadades Riksförbund (HRF)
  •  Neurologiskt Handikappades Riksförbund (NHR)
  • Riksförbundet för Rörelsehindrade barn och ungdom (RBU)
  • Synskadades Riksförbund (SRF)

LIKA UNIKA
Federationen mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Sandborgsvägen 52
122 88 ENSKEDE