• Liko/

Företagande inte alls omöjligt på Norrbottens landsbygd - oktober 2003 bästa månaden någonsin för Liko AB Oktober 2003 visade sig försäljningsmässigt bli bästa månaden någonsin för Luleåbaserade medicinteknikföretaget Liko AB. Företaget räknar med att under verksamhetsåret 2003/2004 nå en omsättning på närmare 250 miljoner kronor - nästan 15 procent bättre än föregående år. - Vi har som ett långsiktigt mål att nå 20 procents tillväxt varje år, det vill säga en fördubbling av omsättningen vart fjärde år, berättar Gunnar Liljedahl, ägare och grundare av Liko. Och det har vi även gjort hittills, tillägger han. När oktober månad summerats visar böckerna på en försäljning på dryga 22 miljoner kronor. Utslaget på ett kalenderår skulle det innebära mer än 260 miljoner kronor i omsättning. - Traditionellt är försäljningen dock svagare under sommarmånaderna och tiden efter årsskiftet, säger Likos VD Hardy Brännström. Men han berättar att i takt med att exportförsäljningen ökar minskar också svängningarna. Få länder har lika hög personalfrånvaro under sommarmånaderna som vi är vana i Sverige. - Det ökar naturligtvis även kraven på oss. Våra anställda har fått vänja sig vid att det är långt ifrån en självklarhet att ha fem veckor semester i juli, säger Hardy Brännström. Hösten 2003 har för övrigt visat sig bli en av de mest intressanta i företagets snart 25-åriga historia. Förutom omsättningsrekordet har företagets grundare Gunnar Liljedahl blivit utsedd till Hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet samt nominerats till "Årets Norrbottning". Liko fanns även med när Svenska Dagbladet listade de 40 mest framgångsrika företagen i Sverige över 10 år - den så kallade Maratonlistan. - Vi tycker att allt detta tillsammans bevisar att det inte alls är någon omöjlighet att bedriva en framgångsrik företagsamhet på landsbygden i Norrbotten. Allt beror naturligtvis på att vi har en bra affärsidé, styrkan och viljan att förverkliga den samt ett mycket bra team av medarbetare, avslutar Gunnar Liljedahl. För ytterligare information, kontakta: Hardy Brännström, VD Liko AB, 0920-24 47 25 alt. 070-628 10 22 Gunnar Liljedahl, grundare och ägare, 0920-24 47 07 alt. 070-588 02 55 Besök gärna också vår webbplats www.liko.se eller vårt presscenter, http://www.liko.se/press, för mer information om oss och våra produkter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00340/wkr0002.pdf