Framtida utmaningar möts med ny form

Sverige är en stor producent av högkvalitativa medicintekniska produkter och tjänster, exempelvis hjälpmedel till sjukvården. Svenska företag producerar produkter och tjänster för 15 miljarder kronor årligen varav 14 miljarder går på export. Men det finns mörka moln på himlen, konkurrensen från låglöneländerna kan hota de svenska företagen och de svenska jobben och i förlängningen kvaliteten på den svenska vården.

För att branschen ska fortsätta att utvecklas och garantera Sverige och svenskarna kvalitativa produkter inom äldreomsorg och sjukvård, fortsatta exportintäkter och framtida jobb krävs det nya idéer och innovativa lösningar. Det svenska företaget Liko, en av världens största tillverkare av personlyftar, har i ett unikt samarbete tagit till vara en annan av Sveriges stora exportframgångar, design. Inom ramen för Designåret och med medel från SVID (Swedish Industrial Design Foundation) har Liko tillsammans med elektroniktillverkaren Linak och industridesignföretaget Strukturdesign skapat en ny design av styrenheter och kontroller till personlyftar för framtiden. Gunnar Liljedahl, Likos grundare och koncernchef, tror att fokuseringen på design är en av de faktorer som gjort Liko till en marknadsledande global aktör. – Att vi har haft såväl vårdpersonal, brukare och miljö i åtanke när vi har valt material och formgivit våra produkter har varit ett framgångsrikt koncept. Nu har vi tagit det ett steg längre, styrenheten passar bättre ihop med vårt övriga formspråk, de miljövänliga batterierna går i linje med vårt miljötänkande och den sladdlösa handkontrollen med infraröd teknik till lyften gör det ännu enklare och säkrare för både brukare och vårdare, säger Gunnar Liljedahl. I samarbetet mellan de tre företagen har Liko utifrån de behov de har sett inom vården och den vision de har om framtiden ställt upp en kravspecifikation och gett önskemål om form och funktion. Det danska elektronikföretaget Linak har tagit fram en ny styrenhet för personlyftarna inom ramen för den design som det Umeåbaserade företaget Strukturdesign har skapat. – Vi har satsat mycket tid och stora resurser i detta projekt som kommer få stor betydelse för Liko. Styrenheten kommer att ingå i alla våra mobila lyftar, dvs. mer än 10 000 enheter per år, det kommer att hjälpa oss att behålla vår ställning som marknadsledande och generera ökade intäkter i området 20-30 miljoner årligen, berättar Likos koncernchef Gunnar Liljedahl. Resultatet av samarbetet, den nya styrenheten kommer att presenteras i en första prototyp i SVIDs monter (A25:49) på Riksstämman, Sveriges största medicinska mötesplats, den 30 november – 2 december på Älvsjömässan i Stockholm. Onsdag 30 november kommer Gunnar Liljedahl vara på plats och det kommer att ges möjlighet för intresserade att få mer information och intervjua honom. Högupplösta bilder på den nya styrenheten och Gunnar Liljedahl finns för fri nedladdning i samband med redaktionell text på Likos webbplats: http://www.liko.se/press Korta fakta om styrenhet, batterier och kontroll: • Den äldre tekniken med blysyrabatterier ersätts av moderna Metallhydridbatterier som är lättare och mer miljövänliga. • Tidigare var handkontrollen ansluten till lyften via en sladd, nu styrs lyften med en handkontroll med infraröd teknik. • Den nya styrenheten tillåter fler diagnostiska funktioner och meddelar användaren när det är dags för service eller byte av batterier. • Designen passar bättre ihop med Likos formspråk och användande av miljövänliga, lätta och utseendemässigt tilltalande material som aluminium.