Nytt lyfthjälpmedel för att minska belastningsskador inom vården

Stat RepoLakan Original är en helt ny produkt som underlättar det annars så tunga manuella arbetet att vända eller flytta vårdtagare högre upp i sängen. I vårdmiljöer upprepas dessa procedurer flera gånger varje dag för att exempelvis undvika liggsår. Arbetet blir nu mycket lättare.

– Vårt mål när vi utvecklat RepoLakanet har varit att underlätta de tunga momenten som förflyttning av brukare i sängen innebär, med stora påfrestningar på vårdpersonalens rygg och axlar. Och det verkar som att på de ställen där RepoLakanet har införts i omvårdnadsrutinen så har man till 99% uppnått detta, säger Barbro Liljedahl, marknadschef och utvecklingsansvarig för lyfttillbehör på Liko AB. RepoLakanet bäddas under patienten och kan fungera som ett vanligt lakan under hela vårdtiden. Med hjälp av positioneringslakanet och en patientlyft kan vårdpersonalen enkelt flytta och vända patienten i sängen. – Vi har under en tid testat RepoLakanet i verkliga vårdmiljöer i såväl Sverige som Nordamerika, och detta med mycket gott resultat. De provexemplar vi tagit fram har testanvändarna inte velat lämna ifrån sig, säger Barbro Liljedahl. * * * * * * * Mer information om hur RepoLakanet fungerar i användning finns i vår broschyr som du hittar på www.liko.se/press. Där finns även tryckfärdiga bilder av produkten att ladda ner. Du kan också beställa en CD-film som visar hur produkten används i en vårdmiljö, kontakta gärna oss för mer information.