Vinnare av Likvidums stipendium 2022

Report this content

Vi har en passion för att öka kunskapen om finans och privatekonomi för våra användare. På så vis hjälper vi våra kunder att göra kloka genomtänkta beslut när de ska låna pengar. Genom våra stipendium belönar vi studenter som bidrar till nya insikter och infallsvinklar inom vårt område med sin uppsats. Stipendierna är vardera värda 5 000 kr, samt delas ut en gång om året och är helt skattefria.

Vinnare av Likvidums Ekonomistipendium för 2022 blev två elever från Stockholm School of Economics.

Motivering: ”Innovativ undersökning av finansmarknaden”

"uppsatsen är en värdig vinnare av vårt stipendium i Ekonomi då den visar på ett starkt engagemang och betydande kunskap inom området".

Genom att tillämpa koncept från fysiken inom finansmarknadens ramverk undersökte de förhållandet mellan handelsaktivitet och likviditet för cryptomarknaden. Mer specifikt integrerade de dimensionell analys med principerna från marknadens mikrostruktur och analyserade sambandet via två dimensioner. Först genom en tidsserie, och sedan på en intradagsnivå. Rent praktiskt köpte de ett dataset från en kryptobörs som innehöll enkla variabler som pris, handelsvolym och aktievolatilitet och genomförde statiska analyser i Python. De kunde genom sin analys påvisa att likviditeten gick att förutspå i marknaden som en helhet, men att prekära samband uppstår på en intradagsnivå.

Bara några få månader efter publicering fick de positiv respons från forskare inom området och dessutom fick dem nyligen beskedet att deras uppsats har blivit utvald till Handelshögskolan i Stockholms bästa finansuppsats på kandidatnivå år 2022.

Vinnare av Likvidums stipendium för utlandsstudier 2022 blev en elev från School of Oriental and African Studies (SOAS) som tillhör University of London.

Motivering: ”Imponerande initiativ för tjejers rätt till aktiv fritid”

"arbetet för jämställdhet med ett projekt i Kenya var utan tvekan en stark finalist för Likvidums stipendium för utlandsstudier. Vi valde därför att stödja hennes studier i London "

Vi har beslutat att ge stipendiet till denna kanditat eftersom att vi imponeras av hennes engagemang och initiativkraft. Genom projektet i Afrika visar hon en stark vilja att göra en skillnad i världen och att stärka tjejers rättigheter till en aktiv fritid. Hennes ledarskap och passion för projektet är inspirerande och hennes driv att bygga upp en mentorsverksamhet för att främja personlig och professionell utveckling är verkligen imponerande. Vi tror att detta stipendium kommer att hjälpa henne att fortsätta göra en positiv skillnad för unga tjejer i Kenya.

Ansökan för Likvidums stipendium 2023 har öppnat och vi ser fram spännande ansökningar från hela landet.

Länk för ansökan och information: https://likvidum.se/om-oss/stipendium/