Halvårsrapport limt ab januari - juni 2000

HALVÅRSRAPPORT LIMT AB Januari - Juni 2000 * Nettoförlust om 21.3 miljoner kronor (-26,7) * Orderingång om 13 miljoner kronor -Flertalet nya DMM system levererade till USA, Mexiko och Korea -AT&T i USA beställer Informationssystem -Order inom området TV-Automation från Korea * Ny infrastruktur med bredband öppnar ny marknad för Limt * Limt och MTV Produktion AB erbjuder "Företags-TV" för marknaden i skandinavien * Omstrukturering av produktbolagen i Sverige och USA samt försäljning av produktdivison i USA * Nytt patent beviljat Försäljning och Marknad Koncernens fakturering uppgick till 8,5 miljoner kronor under det andra kvartalet 2000. Den ackumulerade faktureringen för första halvåret uppgick till 14,2 miljoner kronor (14,7). Orderstocken uppgick per den 30 juni till 14,5 miljoner kronor (11,8). Marknaden för lokal TV-annonsering har haft en fortsatt långsam utveckling på huvudmarknaderna USA och Europa. Inom marknadssegmentet TV-Automation finns en stor marknad, som förväntas växa ytterligare i samband med övergången till digitala sändingar. Limts försäljning inom detta segment har försenats på grund av Multi-Caster systemets slutförande. Dotterbolaget i USA Channelmatic Inc, har under andra kvartalet sålt en produkt-division. Affären innefattar lager, produktion och produkträttigheter för en äldre generation av analoga produkter. Limt har i samband med försäljningen erhållit en kontantbetalning , samt kommer att få royaltyintäkter under 3 år av köparen. Channelmatic Inc, koncentrerar nu verksamheten mot vidareutveckling inom TV-Automation av produkten Multi- Caster. Limt har även beslutat att lägga ut företagets produktion och inköpsfunktion i Sundsvall avseende videoservers. Strukturförändringarna i de båda produktbolagen har medfört en reducering av personalstyrkan, och är ett led i företagets strategi att fokusera på mjukvaru-utveckling av video-system och tjänster med TV-kvalitét. Kabelmarknaden Till AT&T Services i St. Louis, Missouri levererades under första kvartalet ett system som inkluderar videoserver DMM LP, ett uppspelningssystem för längre TV-inslag s.k. "Infomercials", vilket är en vidareutveckling av Limt digitala enkanals videoserver. Leveransen till AT&T innebar ett genombrott till en viktig kund inom ett nytt marknadssegment där Limt ser ytterligare expansionsmöjligheter. Limts digitala enkanals server-system DMM fortsätter att vara företagets huvud produkt. Under halvåret har ett flertal nya system levererats till framför allt marknaderna i USA, Mexiko och Korea. Limts framgångar på den Koreanska marknaden har fortsatt genom ytterligare leveranser avseende Limts digitala enkanals videoserver-system DMM, för lokal infogning av TV-reklam. Limt säljer ett till två system per månad till den Koreanska marknaden och fortsätter att stärka företagets redan etablerade position, med en marknadsandel på ca 90% inom segmentet. Broadcastmarknaden Limts nya system Multi-Caster representerar en helt ny lösning för TV- automation designad för att klara övergången till digitala TV-sändningar. MultiCaster vänder sig till TV-stationer med flera kanaler, där man på ett effektivt sätt med en begränsad bemanning vill kunna övervaka och sköta driften. Channelmatic Inc.´s utveckling av systemet Multi-Caster är i slutfasen. Ett första system har installerats hos en kund i USA. Limts planerade leverans av systemen till kabeloperatörer i Israel har av kunderna försenats pga pågående uppgradering av kabelcentralerna till digital standard. Driftsättning är nu konfirmerad att inledas i Augusti. En ny order avseende TV-Automationssystemet Multi-Caster har tecknats med In- Chon ICN Cable Network i Korea som kommer att använda systemet för att effektivisera programmering och drift för kabel-TV bolag i hela Syd Korea. Web-TV & Media Management Framväxande av en ny infrastruktur för media, inkluderande bredband, kopplat med Internet/Intranet, öppnar upp nya marknadsmöjligheter. "Streaming" av video över Internet växer kraftigt framöver och Limt avser förse marknaden med Internet baserade lösningar och tjänster vidareutvecklade på företagets erfarenhet från TV-industrin med krav på hög kvalité. Företaget har under perioden inlett utveckling av Video lösningar över Internet / Intranet och förmågan att på ett effektivt sätt med precision styra en stor mängd information till många olika platser, exempelvis för information, utbildning, presentationer och annonsering. Ett samarbete avseende detta har inletts med det svenska börsnoterade bolaget MTV Produktion AB för att utveckla en tjänst kallad "Företags-TV". Limt och MTV avser erbjuda företag distribuerad video på företagens egna intranet såväl som på internet, med varierande bandbredd. Forskning & Utveckling Limt har erhållit ett patent avseende en metod för ett effektivare utnyttjande av den informationsmängd som står till förfogande för att representera bilderna i en komprimerad videoström. Tillsammans med den DVTNR teknologi som Limt tidigare beviljats patent på möjliggörs transport av högkvalitativ video över begränsade överförings-kanaler som t.ex. olika bredbandstjänster med videoinnehåll. Finansiellt resultat Rörelseresultatet för koncernen var -22,8 miljoner kronor (-27,7) under det första halvåret. Nettoresultat för perioden uppgick till - 21,3 miljoner kronor (-26,7). Finansiering Koncernens likvida medel uppgick per 30 juni 2000 till 16,3 miljoner kronor (9,9). Under mars 2000 genomförde Limt AB en riktad nyemission utan företrädesrätt om 2.500.000 aktier som fulltecknades och tillförde bolaget ca 28.5 miljoner kronor efter nyemissionskostnader. Nyemissionen tecknades främst av institutionella placerare. Styrelsen arbetar för närvarande med att säkerställa koncernens finansiering på kort- och lång sikt för de fortsatta investeringarna, inom främst mjukvaruutveckling. Organisation Antalet anställda inom Limt-koncernen uppgick den 31 juni 2000 till 51 (74), varav 28 i Sverige. Framtidsutsikter Limts huvudsakliga verksamhetsområden är idag system för TV-automation och infogning av lokala reklaminslag. Baserat på Limts kunskap och erfarenhet inom mediahantering och systemintegration kopplat med de marknadsmöjligheter som succesivt öppnas upp avseende videoinformation över internet, har företaget inlett utveckling av en produktportfölj inriktad mot interaktiva lösningar. Limt planerar att lansera flertalet system och lösningar inom det nya området Web-TV & Media Management. Limts mål är att bli en ledande aktör när det gäller kontroll, utspelning samt hantering av video med upp till TV-kvalitet. Området förutspås en stark marknadstillväxt, i och med att bredband blir mer tillgängligt och videoinslag blir ett naturligt sätt att presentera och marknadsföra sig även utanför de traditionella TV medierna. Innevarande år har hittills inriktats på omstrukturering och utveckling för att positionera företaget inom Web-TV & Media Management. Marknadsefterfrågan och lönsamheten förutses bli god inom de områden som bolaget verkar från 2001. Limt aktien Aktiehandel i LIMT AB, har sedan 1997 administrerats av D. Carnegie AB. Per den 30 juni 2000 var antalet aktieägare 3.421. De fem största ägarna representerar 35.4% av aktieinnehavet. Limt i korthet Limt affärsidé är att utveckla lösningar och tjänster inom TV-teknikområdet för distribution och styrning av video information. Företaget utvecklar och marknadsför produkter och tjänster bland annat för automatisering av TV stationer och infogning av lokala reklaminslag i en nationell eller regional TV-sändning. Bolaget säljer kompletta systemlösningar med egenutvecklad hård- och mjukvara. Resultaträkningar Belopp i miljoner kronor April-Juni 2000 Jan - Juni 2000 Jan-Juni 1999 Nettomsättning 8,5 14,2 14,7 Rörelsens kostnader 19,8 37,0 42,4 Rörelseresultat -11,3 -22,8 -27,7 Finansiell netto 0,9 1,6 1,0 Minoritetsandel -0,1 -0,1 - Redovisat resultat -10,5 -21,3 -26,7 Balansräkningar per den 30 juni Belopp i miljoner kronor Tillgångar 000630 990630 Immateriella 0,7 0,9 Anläggningstillgångar Materiella anläggningstillgångar 5,5 8,9 Finansiella anläggningstillgångar 1,9 2,0 Omsättningstillgångar 71,6 52,3 Summa tillgångar 79,7 64,1 Eget kapital och skulder Bundet eget kapital 328,9 236,8 Fritt eget kapital -300,1 -251,6 Minoritet 0,5 0,3 Räntebärande skulder 12,4 35,0 Icke räntebärande skulder 38,0 43,6 Summa eget kapital och skulder 79,7 64,1 Stockholm den 16 augusti 2000 LIMT AB (publ) Styrelsen För mer information kontakta: Kaj Björkman , CEO och Verkställande Direktör, 08-562 11000 Björn Bengtsson, CFO, 08-562 11000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT01010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT01010/bit0002.pdf