Interimsrapport Limt AB

INTERIMSRAPPORT LIMT AB Upprättad med anledning av planerad nyemission under Oktober 2000. Januari - Augusti 2000 * Nettoförlust om -23.3 miljoner kronor (-36.3) * Orderingång om 16.3 miljoner kronor (15.7) -Flertalet nya DMM system levererade till USA, Mexiko och Korea * Bredband öppnar ny marknad för Limt * Framtida fokusering inom Digital mediedistribution och infogning av lokal TV- reklam * Limt och MTV Produktion AB erbjuder Företags-TV för marknaden i Skandinavien * Omstrukturering av produktbolagen i Sverige och USA samt försäljning av produktdivison i USA * Beslut om nyemission * Limt avvecklar sitt engagemang inom TV-Automation Försäljning och Marknad Koncernens fakturering uppgick till 5,0 miljoner kronor under perioden juli- augusti 2000. Den ackumulerade faktureringen för perioden januari-augusti uppgick till 19,2 miljoner kronor (17,0). Orderstocken uppgick per den 31 augusti till 13,4 miljoner kronor (11,7). Marknaden för lokal TV-annonsering i USA och Europa är stabil, men har utvecklats långsammare än beräknat. Limt avser att stanna kvar inom detta marknadssegment och beräknas behålla eller t o m öka sin marknadsandel. Limts system för infogning av lokala reklaminslag bygger på en unik kompetens som kommer att användas inom det nya marknadssegmentet digital mediedistribution. Marknadsundersökningsinstitutet Frost & Sullivan har genomfört en marknadsundersökning som utvisar att detta segment, enbart i USA, representerar en marknadspotential om MUSD 123,5 år 2000 med en årlig tillväxt på 32 procent för perioden 1996-2006. Därmed beräknas marknaden i USA inom digital mediedistribution uppgå till cirka MUSD 600 år 2006. Limt har genomfört en egen marknadsundersökning som utvisar att det, inom medelstora till stora företag och organisationer, finns ett stort intresse att använda system för Företags-TV (video streaming) för marknadsföring, utbildning, information och annonsering. Limt har utvecklat en första prototyp för denna marknad, som visades på International Broadcasting Convention i Amsterdam i september 2000. Denna lösning är en vidareutveckling av Limts nuvarande system för infogning av lokala reklaminslag och kommer att lanseras på marknaden under sista kvartalet 2000. Dotterbolaget i USA Channelmatic Inc, har under andra kvartalet sålt en produktdivision. Affären innefattar lager, produktion och produkträttigheter för en äldre generation av analoga produkter. Channnelmatic har i samband med försäljningen erhållit en kontantbetalning och kommer att få royaltyintäkter, baserat på försäljning, under 3 år av köparen. Limt har även beslutat att lägga ut företagets produktion och inköpsfunktion i Sundsvall avseende videoservers. Strukturförändringarna i de båda produktbolagen har medfört en reducering av personalstyrkan och är ett led i företagets strategi att fokusera på mjukvaruutveckling av videosystem och tjänster med TV-kvalitet. Marknaden för lokal TV-reklam Limts digitala enkanals server-system DMM fortsätter att vara företagets huvudprodukt. Under perioden har ett flertal nya system levererats till framför allt marknaderna i USA, Mexiko och Korea. Tillsammans med sin exklusiva distributör i Korea har Limt till dags dato genomfört sin 17:e installation och har därmed över 130 digitala kanaler för infogning av reklam i landet. Limt har därmed säkrat 100 procent av försäljningen innevarande år inom detta segment och har därmed en total marknadsandel på 95 procent i Korea. Limt har erhållit en ny order avseende utrustning för infogning av reklam för den tyska marknaden genom sin distributör, Deutsche Telekom. Detta avtal har en ytterligare potential från andra operatörer på den tyska marknaden. Marknaden för TV-automation Limt har beslutat att avveckla sitt engagemang inom affärsområdet TV- automation, vilket är det huvudsakliga verksamhetsområdet för dotterbolaget Channelmatic Inc. Limt utvärderar för närvarande möjligheterna att avyttra, alternativt avveckla, verksamheten. Styrelsen i Limt har också fattat beslut om att upphöra med ytterligare finansiering till Channelmatic Inc. Om verksamheten inte kan säljas kommer bolaget att avvecklas. Den maximala resultatrisken, som inte påverkar koncernens likviditet, uppgår för närvarande till cirka MSEK -11. Förhandlingar pågår för närvarande med intressenter om att förvärva verksamheten.TV-automation är fortfarande att anse som en intressant marknad med stor potential, men Limt har beslutat att koncentrera sina resurser och sin kompetens inom marknadsområden med större tillväxtmöjligheter. Marknaden för digital mediadistribution Framväxandet av en ny infrastruktur för media, inkluderande bredband, kopplat med Internet/Intranet, öppnar upp nya marknadsmöjligheter. Video distribuerad över internet, så kallad streaming, växer kraftigt framöver och Limt avser förse marknaden med internet-baserade lösningar och tjänster vidareutvecklade på företagets erfarenhet från TV-industrin med krav på hög kvalitet. Företaget har under perioden inlett utveckling av programvara för digital mediadistribution, vilket möjliggör att på ett effektivt sätt med precision styra en stor mängd information till många olika platser, exempelvis för information, utbildning, presentationer och annonsering. Ett samarbete avseende detta har inletts med det svenska börsnoterade bolaget MTV Produktion AB för att utveckla en tjänst kallad Företags-TV. Limt och MTV avser erbjuda företag distribuerad video på företagens egna intranet och på internet. Forskning & Utveckling Under de senaste månaderna har samtliga utvecklingsprojekt inom tidigare prioriterade områden fullföljts. Därmed är alla utvecklingsresurser engagerade i utvecklingen av Företags-TV och programvara för digital mediadistribution. Finansiellt resultat Rörelseresultatet för koncernen var -30,5 miljoner kronor (-36,4) under perioden januari-augusti 2000. Nettoresultat för samma period uppgick till - 23,3 miljoner kronor (-36,3), inkluderande valutakursvinster på 7,3 miljoner kronor (1,4). Finansiell ställning och investeringar Koncernens likvida medel uppgick per 31 augusti 2000 till 4,4 miljoner kronor (5,0). Den 28 augusti 2000 beslutade styrelsen att föreslå en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Villkoren kommer att bli en ny aktie för varje befintlig till teckningskursen två kronor. Under förutsättning att emissionen blir fulltecknad kommer bolaget, baserat på nuvarande antal utestående aktier, att tillföras cirka 52 miljoner kronor efter beräknade emissionskostnader. Styrelsens förslag kommer att läggas fram och behandlas på extra bolagsstämma den 28 september 2000. För att säkerställa den kortfristiga finansieringen har ett lån om 5 miljoner kronor säkerställts från de två största aktieägarna. Lånet kommer att återbetalas efter genomförd nyemission. Koncernens investeringar i anläggningstillgångar uppgick för perioden till 0,7 miljoner kronor. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning för perioden januari-augusti 2000 uppgick till 9,4 miljoner kronor (6,0) med ett rörelseresultat uppgående till -4,7 miljoner kronor (-9,4). Nettoresultatet för perioden uppgick till -1,2 miljoner kronor (-6,6) och inkluderar valutakursvinster om 7,3 miljoner kronor (1,4) och lämnade aktieägartillskott uppgående till -7,0 miljoner kronor (-). Organisation Antalet anställda inom koncernen uppgick den 31 augusti 2000 till 47 (69), varav 27 i Sverige. Framtidsutsikter Limts huvudsakliga verksamhet är inom marknadsområdena digital mediadistribution och infogning av lokal TV-reklam. Limt har inlett utveckling av en produktportfölj inriktad mot interaktiva lösningar, baserad på Limts kunskap och erfarenhet inom mediehantering och systemintegration, för att möjliggöra distribution av videoinformation över företags intranet och internet. Limt planerar att under kommande år lansera flertalet system och lösningar inom det nya området digital mediadistribution. Limts mål är att bli en ledande aktör när det gäller säker och tillförlitlig distribution av medieinnehåll. Området förutspås en stark marknadstillväxt, i och med att bredband blir mer tillgängligt och videoinslag blir ett naturligt sätt att presentera och marknadsföra sig även utanför de traditionella TV medierna. Limt aktien Aktiehandel i LIMT AB, har sedan 1997 administrerats av D. Carnegie AB. Per den 31 augusti 2000 var antalet aktieägare 3.336. Limt i korthet Limt affärsidé är att utveckla marknadsledande lösningar och tjänster för säker och tillförlitlig distribution av digital mediainformation. Företaget utvecklar och marknadsför lösningar och tjänster inom områdena digital mediadistribution, och system för infogning av lokal TV-reklam i en nationell eller regional TV-sändning. Resultaträkningar Belopp i miljoner kronor Jan- Jan- August Augusti 2000 1999 Nettomsättning 19,2 17,0 Rörelsens 49,7 53,4 kostnader Rörelseresultat -30,5 -36,4 Finansiell netto 7,3 0,1 Minoritetsandel -0,1 - Redovisat resultat -23,3 -36,3 Balansräkningar per den 31 augusti Belopp i miljoner kronor Tillgångar 000831 990831 Immateriella 0,6 0,9 Anläggningstillgån gar Materiella 4,8 8,0 anläggningstillgån gar Finansiella 1,9 2,0 anläggningstillgån gar Omsättningstillgån 63,9 47,1 gar Summa tillgångar 71,2 58,0 Eget kapital och skulder Bundet eget 328,9 236,8 kapital Fritt eget kapital -305,1 -260,3 Minoritet 0,5 0,2 Räntebärande 11,0 38,6 skulder Icke räntebärande 35,9 42,7 skulder Summa eget kapital 71,2@ 58,0@ och skulder@ Stockholm den 21 september 2000 LIMT AB (publ) Styrelsen Denna rapport har ej varit föremål för revisorernas granskning. För mer information kontakta: Kaj Björkman, CEO och Verkställande Direktör, 08-562 110 00 Björn Bengtsson, CFO, 08-562 110 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/21/20000921BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/21/20000921BIT00410/bit0002.pdf