Limt beviljas nytt patent för videokompression

Limt beviljas nytt patent för videokompression Patent och Registreringsverket - PRV har beviljat Limt Technology AB, dottebolag till Limt AB, ett patent avseende en metod för ett effektivare utnyttjande av den informationsmängd som står till förfogande för att representera bilderna i en komprimerad videoström. Metoden kan användas i samband med video-komprimering för att filtrera bort små variationer i videoströmmen, samt för att komprimera en redan kodad digital videosignal ytterligare utan synbar kvalitetsförlust. Tillsammans med den DVTNR teknologi som Limt beviljades patent på i Oktober 1999, möjliggör det nya patentet transport av högkvalitativ video över begränsade överförings-kanaler som t.ex. olika bredbandstjänster med videoinnehåll, vilket blir mer och mer aktuellt. Limt avser att använda teknologin i framtida egna produkter, liksom att licensiera den till intresserade företag inom TV/video-industrin. Limt i korthet LIMT utvecklar, producerar, marknadsför och installerar produkter och tjänster inom TV-teknik området bland annat för automatisering av TV stationer och infogning av lokala reklaminslag i en nationell eller regional TV-sändning. Bolaget säljer kompletta systemlösningar med egenutvecklad hård- och mjukvara. Limt bearbetar marknaden för kabel- och TV-bolag samt informationslämnare med en fokusering på i första hand USA och utvalda länder i Europa. För mer information, besök vår hemsida: www.cml.com. För ytterligare information kontakta: Lars Fahlander, Verkställande Direktör Limt Technology AB, Sundsvall, Sverige Tel: 060-740 00 00 Kaj Björkman, Verkställande Direktör Limt AB, Stockholm, Sverige Tel: 08-562 110 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/22/20000622BIT00960/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/22/20000622BIT00960/bit0002.pdf