Limt säljer amerikanska dotterbolaget Channelmatic Inc.

Limt säljer amerikanska dotterbolaget Channelmatic Inc. Limt AB har idag sålt det helägda dotterbolaget Channelmatic Inc, med verksamhet i San Diego, USA. Köpare av bolaget är det Kalifornienbaserade företaget Qubit Technology Inc, som kommer att fortsätta att utveckla och marknadsföra Channelmatics system för TV-Automation - MultiCaster. Förutom köpeskilling erhåller Limt 5% ägarandel in Qubit Technology Inc, som planerar en notering på USA börsen inom 2 år. Limt har tidigare beslutat att avveckla sitt engagemang inom affärsområdet TV-Automation, vilket är det huvudsakliga verksamhetsområdet för dotterbolaget Channelmatic Inc. Kaj Björkman, VD för Limt AB säger: "TV-automation är fortfarande en intressant marknad med stor potential, men Limt har beslutat att koncentrera sina resurser och sin kompetens inom marknadsområden med större tillväxtmöjligheter." "Channelmatic har under de senaste åren genererat stora förluster. Försäljningen av Channelmatic innebär att Limt nu kan sänka kostnaderna med cirka 25 miljoner kronor på årsbasis. Vi kan vidare koncentrera oss på att etablera en stark position avseende bredbandslösningar för distribution av högkvalitativ video via Intranet/internet såväl mot TV- industrin." Limt kommer fortsätta att marknadsföra system för lokal TV-reklam och Digital Media Distribution till den amerikanska och asiatiska marknaden via sitt sälj- och supportbolag Limt Inc. Limt i korthet Limts affärsidé är att utveckla marknadsledande lösningar och tjänster för säker och tillförlitlig distribution av digital medieinformation. Företaget utvecklar och marknadsför lösningar och tjänster inom områdena Digital Mediedistribution, Företags-TV och system för infogning av lokal TV-reklam i en nationell eller regional TV-sändning. För mer information, besök vår hemsida: www.cml.com. För ytterligare information kontakta: Kaj Björkman, Verkställande Direktör Limt AB, Stockholm, Sverige Tel: 08-562 110 00 Lars Grönberg, Styrelseordförande Limt AB, Tel. 070-7275455 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00310/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00310/bit0002.pdf