Linas Matkasse i nytt samarbete med stjärnkocken Frida Ronge

Report this content

Den flerfaldigt prisbelönta matkreatören Frida Ronge, aktuell som kock i Stjärnorna på slottet, gör efterlängtad comeback som gästkock hos Linas Matkasse. Hon har skapat fem unika recept exklusivt för Linas Matkasse som kan beställas under mars och april. Recepten följer Frida Ronges signum där nordiska råvaror möter japanska influenser.

Som kund hos Linas Matkasse kan man numera skräddarsy sin matkasse genom att välja bland 80 middagar i veckan med stor variation i tillagningstid och karaktär. Nu introduceras fem valbara recept som tagits fram av Frida Ronge i ett exklusivt, tidsbegränsat samarbete.

Frida Ronge är kock och matkreatör med japanska influenser som sitt signum. Hon är gastronomisk ledare på Restaurang TAK i Stockholm men även aktuell som kock i SVT:s succéprogram Stjärnorna på slottet. Hon har blivit tilldelad flera prestigefyllda priser, bland annat Årets smakskapare 2017 och silvermedalj i Seven Sushi Samurai-världsmästerskapet i London 2010.

Frida Ronge var hyllad gästkock hos Linas Matkasse 2021. Nu gör hon efterlängtad comeback med fem nya spännande rätter.

- Det är jättekul att Frida Ronge vill jobba med oss igen. Samarbetet var otroligt uppskattat förra gången av våra kunder så jag tror att både de som kommer ihåg det och alla nya som har tillkommit kommer att inspireras och ha kul när de lagar rätterna – kanske tillsammans i familjen, säger Frida Bredin, marknadschef på Linas Matkasse.

Frida Ronge är sedan 2018 ambassadör för hållbart fiske för MSC. Hållbarhetsfokuset delar hon med Linas Matkasse som möjliggör middagar med minimalt matsvinn men också i så stor utsträckning som möjligt anpassar recepten efter säsong för att kunna använda sig av lokala råvaror.

– Det känns riktigt kul att samarbeta med Linas Matkasse igen och få möjlighet att nå ut med den japanska matkulturen i de svenska hemmen. Att dessutom få göra det med ett företag som aktivt arbetar med lokala och hållbara råvaror går helt i linje med vad jag står för, säger Frida Ronge.

Recepten är Frida Ronge har skapat för Linas Matkasse är:

• Chicken karaage med vitkålssallad, rostade sesamfrön och citron

• Donburi med pankofriterad torsk, ingefärsgurka och tångcaviar

• Norimaki med spicy räksallad och inside out maki med rökt lax

• Spaghetti med gochujang, stekt ägg och salladslök

• Tantamen ramen med tahini, nudlar, sesamstekt fläskfärs och böngroddar

Recepten kan beställas på linasmatkase.se till och med den 23 april.

Frida Bredin
Head of Product Marketing Linas Matkasse
frida.bredin@cheffelo.com

Linas Matkasse hjälper familjer att samlas kring middagen i en hektisk vardag genom att leverera goda, sunda recept och färska råvaror direkt till dörren. Sedan starten 2008 har företaget levererat 150 miljoner portioner och har i dag marknadens bredaste utbud av recept; bland annat snabblagade, vegetariska, inspirerande och familjevänliga rätter. Affärsmodellen minimerar matsvinnet både i företagets produktion samt hemma hos kunderna tack vare att endast de ingredienser som behövs för kundernas menyer köps in och endast det som behövs för recepten hamnar i lådorna. Linas Matkasse är en del av Cheffelo med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt. www.cheffelo.com www.linasmatkasse.se