Lindab bygger stark framtid i Ryssland

Lindabs Building System Division som är europeisk marknadsledare inom prefabricerade stålbyggnader (Astron Buildings), har passerat en milstolpe när det gäller byggnationen av den 15 000 kvadratmeter stora ryska fabriken utanför Moskva.

Den 11 juni 2007 avtäcktes en staty på byggplatsen i närheten av Jaroslavl för att fira starten på byggnadsfasen av detta betydande projekt.

Närvarande vid ceremonin var bl a. Luxemburgs ekonomiminister, Jeannot Krecké, Jaroslavs guvernör, Anatoly Lisitsyn, Luxemburgs ambassadör, Carlo Krieger, minister vid den Svenska Ambassaden, Stefan Gullgren, samt Lindabs VD och koncernchef, Kjell Åkesson.

"Detta är en av våra viktigaste investeringar hittills", säger Kjell Åkesson. "Ryssland är en stor och starkt växande marknad där vi har stora förväntningar på utvecklingen för de prefabricerade byggnader som vi tillverkar."

"Vi vill ta del av denna utveckling och anser att vi har mycket att erbjuda, bl a tack vare vår långa erfarenhet från att leverera till Östeuropeiska marknader", säger David Brodetsky, chef för Lindab Building Systems Division med säte i Luxemburg. "Det stora antalet internationella företag som nu etablerar sig i Ryssland leder till högre krav på byggkvalitet, vilket gynnar oss."

Verksamheten i Jaroslavl-anläggningen planeras starta under våren 2008 och kommer inledningsvis att sysselsätta 150 personer. Produktionen kommer primärt att inriktas på enplansbyggnader, s k Astron Buildings, för den ryska och ukrainska marknaden. "Vi är väldigt tacksamma för det starka stödet vi fått från de lokala myndigheterna och borgmästaren som är engagerade i denna stora internationella investering för Jaroslavl-regionen", säger Pavel Korenkov, chef för Lindab-Astron i Ryssland. "Projektet följer plan och har också fått positivt stöd från lokalbefolkningen".

Inom Lindab Building Systems tillverkas årligen upp till 1 000 prefabricerade stålbyggnader i de tre existerande enheterna som är belägna i Luxemburg, Tjeckien och Ungern.

265 ord

Kjell Åkesson, CEO
Tel. +46 (0)431 850 00

Anders Person, HR & IR direktör
Tel. +46 (0)431 850 00

Stödmaterial:

Bild från ceremonin där Kjell Åkesson lägger cement till grunden.
Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på Stockholmsbörsens Nordiska lista, Mid Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte 7,6 miljarder SEK under 2006 och har ca 4 900 medarbetare i 29 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindab.com