Lindab erhåller order värd 50 MSEK i Ryssland

Lindab har erhållit en order värd runt 50 MSEK för att rita och leverera flera stålbyggnader till ett område nära Groznyj i Tjetjenien, Ryssland.

Ordern omfattar fyra fabriksbyggnader om en byggnadsyta på drygt 27 000 kvm totalt. Byggnaderna kommer att uppföras på samma industriområde och användas för produktionslinjer för olika byggmaterial. Beställare är ZAO "IST-Kazbek", medlem av en lokal företagsgrupp som utvecklar det nya industriområdet "Innovational Constructional Technopark Kazbek".

David Brodetsky, Lindabs VD och koncernchef kommenterar: "Kunden har besökt flera referensprojekt i Azerbajdzjan och södra Ryssland, samt även våra produktionsenheter i Yaroslavl och i Luxemburg innan de placerade ordern. Vi är mycket nöjda med att ha blivit utvald leverantör för detta projekt med kompletta stålbyggnader. Det är ett viktigt referensobjekt för Lindab  i regionen."

Leveranserna är schemalagda för start i augusti och kommer att fortlöpa fram till december 2012.

Informationen är sådan som Lindab International AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

LINDAB

David Brodetsky, CEO
Email: david.brodetsky@lindab.com
Mobil: +46 (0)73 274 5418

Hans Berger, affärsområdeschef Building Systems
E-mail: hans.berger@lindab.com
Mobil: +352 621 229 341

Lindab - ett ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Verksamheten bedrivs i tre affärsområden, Ventilation, Building Components och Building Systems. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com