LINDAB får besök av Luxemburgs Ekonomi- och Handelsminister

Lindabs koncernchef, Kjell Åkesson tog igår emot en delegation från Luxemburg, ledd av Ministern för Ekonomi och Handel, Jeannot Krecké.

Lindab-besöket var del av den luxemburgska delegationens fyradagars resa i Sverige och Finland med avsikt att framhålla Luxemburg som handelspartner och bas för företagsetableringar. Lindabs representanter var också inbjudna till ett seminarium i Stockholm kvällen innan där man presenterade " The Competitive Advantage in Europe" och "Business and Investment Opportunities in Luxemburg".

Bakgrunden till delegationens intresse för Lindab är att Lindab under 2005  förvärvade det Luxemburgbaserade företaget, Astron - ledande inom prefabricerade stålbyggnader i Europa.

"Luxemburg visar stort engagemang för sina företag och vill lära känna ägarna till de större arbetsgivarna i landet", säger Lindabs koncernchef Kjell Åkesson.

Delegationen spenderade förmiddagen hos Lindab där de fick besöka de olika produktionsenheterna i Grevie och Förslöv.

"De har all anledning att känna sig trygga med Lindab som ägare till Astron, då företagskulturerna har många likheter och sammanslagningen redan visat mycket positiva resultat", säger Kjell Åkesson.

Delegationen bestod av:

Jeannot Krecké, ekonomi- och handelsminister
Gaston Stronck, Luxemburgs ambassadör i Sverige
Lars Ingelmark, hederskonsul av Luxemburg
Jean-Claude Knebeler, direktör för utrikeshandelsdepartementet, ekonomi- och handelsministeriet
Daniel Liebermann, vice direktör för ekonomiska utvecklingsdepartementet, ekonomi- och handelsministeriet
Luc Decker, pressattaché, ekonomi- och handelsministeriet

LINDAB AB
Kjell Åkesson, koncernchef
Tel. +46 (0)431 850 00

För mer information om Luxemburgdelegationen:

Luxemburgs Ambassad
Helle Sorensen
Tel. +45 (0)35268200

Stödmaterial:

Bild, fr. vänster: Kjell Åkesson (koncernchef), Anders Persson (HR & IR Direktör), Jeannot Krecké (Luxemburgs ekonomi och handelsminister), Jean-Claude Knebeler, David Brodetsky (Affärsenhetschef Astron), Lars Ingelmark, Gaston Stonck (Luxemburgs ambassadör i Sverige)

Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av tunnplåt för byggnadsindustrin.

De två affärsområdena, Ventilation och Profile, tillhandahåller allt från kompletta lösningar för inneklimat och byggnadssystem, till enskilda ventilations- och byggkomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab-koncernen omsätter 6,2 miljarder SEK och har 4 000 medarbetare i 28 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindab.com