Lindab förenklar byggandet: Nytt lättmonterat ventilationssystem "Lindab Safe Click" lanseras

Lindab lanserar ett helt nytt koncept att förenkla installationen av cirkulära ventilationssystem. Världspremiären äger rum den 6 mars på ISH mässan i Frankfurt. Det nya systemet, kallat Lindab Safe Click, kommer i april att lanseras i Schweiz och därefter på Lindabs övriga marknader under 2007.

"Lindabs affärsidé baseras på att förenkla byggandet", säger koncernchef Kjell Åkesson. "Lindab Safe Click visar vår förmåga att komma med kreativa lösningar som ger ekonomiska fördelar för våra kunder. Hela installationsprocessen förenklas avsevärt, vilket betyder minskade totalkostnader."

Det nya systemet kräver varken skruv, pop-nit eller specialverktyg och bygger på den tidigare succén, Lindab Safe, det ledande cirkulära ventilationssystemet med gummitätning. Lindab Safe Click har efter test hos kunder i fyra olika länder visat sig leda till halvering av montagearbetet jämfört med traditionella kanalsystem. Dessutom ger det ergonomiska fördelar tack vare förbättrad arbetsställning vid montering som genomförs utan verktyg.

Systemet som är kompatibelt med övriga Lindab-system har utvecklats av Lindab Ventilations FoU-center i Grevie, utanför Båstad.

På mässan lanserar Lindab även en helt ny utrustning, SR Cutter, för att kapa kanaler på byggplatsen ergonomiskt och effektivt.

Lindab Safe Click och SR Cutter är skyddade genom patentansökan.