Lindab har avyttrat IMP Klima Group till Orange Climate B.V.

Lindab har idag tecknat ett avtal om att sälja IMP Klima Group till Orange Climate B.V. genom dess slovenska dotterbolag. Orange Climate B.V. tar över ägarskapet av IMP Klima från och med idag.

Lindab har tidigare kommunicerat beslutet att stänga IMP Klima Group på grund av dålig lönsamhet. Engångskostnaderna uppskattades då till 60-70 MSEK och därutöver kunde nedskrivningsbehov uppstå i fastigheter. Med avyttringen till Orange Climate B.V. kommer Lindabs kostnader för IMP Klima Group att bli lägre än tidigare bedömning. Under andra kvartalet rapporterades engångskostnader på 74 MSEK. Under tredje kvartalet kommer den finansiella påverkan vara begränsad och därefter bedöms inga ytterligare kostnader uppstå.

”Vi är nöjda med att ha hittat en bättre lösning för IMP Klima. Med detta upplägg kommer arbetstillfällen att säkras, vilket var vårt primära mål med att hitta en köpare av verksamheten. Vi kommer fortsätta göra affärer med Orange Climate B.V. och ser fram emot ett gott samarbete”, säger Ola Ringdahl, VD och koncernchef för Lindab.

IMP Klima Group består av den juridiska enheten i Slovenien ”LINDAB, klima sistemi, d.o.o – v likvidaciji” och dess dotterbolag. Försäljningen 2019 uppgick till 269 MSEK och redovisades som del av Business Area Ventilation Systems. IMP Klima Group har 226 anställda, varav 212 anställda i Slovenien och ytterligare 14 anställda i Serbien, Montenegro och Bosnien-Hercegovina. Lindab kommunicerade nedstängningen av verksamheten den 30 juni 2020, vilket följdes av offentliggörandet av en undertecknad avsiktsförklaring med Orange Climate B.V. den 21 augusti 2020 samt ett preliminärt avtal den 13 september 2020.

Orange Climate är den internationella organisation som levererar hållbara klimatsystem och består av tre holländska experter: OC Autarkis, OC Verhulst och OC Waterloo. Orange Climate B.V. är del av det familjeägda bolaget Van Dorp B.V. Van Dorp B.V. har 1700 medarbetare och en omsättning på 300 miljoner euro. Mer information om Orange Climate finns på https://www.orangeclimate.com/

VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com

Malin Samuelsson
Ekonomi- och finansdirektör
E-post: malin.samuelsson@lindab.com

E-post: catharina.paulcen@lindab.com

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 9 872 MSEK år 2019 och är etablerad i 31 länder med cirka 5 000 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2019 stod Norden för 43 procent, Västeuropa för 35 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 21 procent och Övriga marknader för 1 procent av den totala försäljningen.