Lindab International AB : Lindab avyttrar Lindab Inc., Portsmouth, Virginia i USA

Lindab har nått en överenskommelse med det amerikanska bolaget Ductmate Industries Inc. om att avyttra Lindab Inc., amerikanskt dotterbolag till Lindab verksamt inom tillverkning och försäljning av ventilationskanaler och komponenter främst i de östra regionerna i USA. Lindab Inc., baserat i Portsmouth, Virginia, verkar som en självständig enhet på den amerikanska marknaden. Bolaget omsatte knappt 150 MSEK 2014, motsvarande mindre än en procent av Lindabkoncernens försäljning och har 98 anställda. Avyttringen gör att Lindab kan ytterligare fokusera resurserna på sin kärnaffär och accelerera den strategiska inriktningen mot lönsam tillväxt.

Avyttringen av Lindab Inc. genererar en positiv effekt på kassaflödet samt en mindre positiv engångseffekt på rörelseresultatet. Transaktionen kommer att slutföras under augusti 2015.

Lindabs VD och koncernchef Anders Berg kommenterar:

"Lindab avyttrar den här verksamheten med anledning av mycket begränsade synergier med vår övriga verksamhet och de strategiska planerna framåt där vi fokuserar ytterligare resurser på att bli en komplett ventilationslösningsleverantör med ett starkt distributionskoncept och ett utvecklat lösningserbjudande.

Vi är glada att se att Lindab Inc. kommer i händerna på Ductmate Industries, ett väletablerat företag, och ser framemot att bygga vidare på våra nya affärsrelationer som genom avyttringen till Ductmate Industries också ger oss en utmärkt distributionspartner i USA."

PWC Corporate Finance/Chicago var finansiell rådgivare till Lindab.

Informationen är sådan som Lindab International AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

LINDAB

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Linda Kjellgren, t.f. CFO

Email: linda.kjellgren@lindab.com

Mobile: +46 (0)70 51 77867

Lindab - ett ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 003 MSEK år 2014 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 600 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2014 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 30 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com