Lindab International AB :Kristian Ackeby har blivit utsedd till ekonomi- och finansdirektör för Lindab Group

Kristian Ackeby för med sig mer än 14 års erfarenhet från olika positioner inom ekonomi och finans. Han har en stark grund med bas i revision och därefter ett flertal affärsorienterade positioner inom Autoliv och Coop. Kristian kommer senast från en position som Vice President Corporate Control på Autoliv Inc., världens ledande företag inom fordonssäkerhet.

"Jag är glad att kunna meddela Kristian Ackeby som Lindab's nästa ekonomi- och finansdirektör. Han är en erfaren och affärsorienterad person med lång erfarenhet från tillverkande industri, lean management samt att driva projekt för långsiktig konkurrenskraft. Genom sin karriär har Kristian även haft exponering mot finansiell rapportering till kapitalmarknader genom Autoliv som är noterat både i USA och Sverige", säger Anders Berg, VD och Koncernchef för Lindab Group.

Kristian Ackeby tillträder sin befattning under fjärde kvartalet 2015 och kommer vara baserad i Grevie, Sverige.

Kristian Ackeby kommer att ingå i koncernens ledningsgrupp.

Informationen är sådan som Lindab International AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

LINDAB

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Lindab - ett ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 003 MSEK år 2014 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 600 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2014 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 30 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com