Lindab International AB: Lindab levererar ytterligare en energieffektiv byggnad för ca 60 Mkr till Catenas E-handelsanläggning i Varalöv

09 Mars 2016

Catenas dotterbolag Queenswall AB fortsätter nu byggandet av sin konceptanläggning för e-handelslogistik i Varalöv, Ängelholm. I första etappen som redan är inledd levererar Lindab en byggnad på 14 000 kvadratmeter. Nu är det även klart att Lindab levererar en andra byggnad på ca 42 000 kvadratmeter.

I båda byggnaderna används värmesystemet Tellus som tillsammans med Lindabs energieffektiva paneler och ventilation skapar en hållbar framtid gällande energiförbrukningen. Catena kommer att kunna presentera byggnader med mycket bra värden som är Green Building-certifierade.

I den nya byggnaden på 42 000 kvadratmeter har företaget Boozt Fashion AB tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Catena.

"Vi på Lindab är övertygade om att det blir en bra utveckling för Boozt i Ängelholm då vi själva är hyresgäst till Catena på flera av de 30 orter där vi har lager, säger Joakim Lönnberg, VD Lindab Sverige AB."

Hela det nya logistikområdet i Varalöv är tillägnad för e-handel och består av en möjlig logistikyta på 77 000 kvadratmeter. Catena har gett området namnet E-CITY ENGELHOLM.

"Vi har tidigare byggt lokaler med Boozt som hyregäst, nu har de vuxit ur de gamla lokalerna och därför är det extra kul att kunna vara med på deras resa och leverera en stor byggnad som möter deras nya behov, säger Tomas Ledel, projektledare på Lindab."

Byggstart för den nya byggnaden är tidig vår 2016 och beräknas stå klar i slutat av mars 2017.

Informationen är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 mars 2016 klockan 07:40 (CET).

LINDAB
Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0)70 35 89155

Fredrik Liedholm, chefsjurist, M&A- och HR direktör
Email: fredrik.liedholm@lindab.com
Mobil: +46 (0)72 38 85742

Lindab - ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com.