Lindab International AB :Lindabs årsredovisning för 2012 publicerad

Lindab har idag publicerat sin årsredovisning för verksamhetsåret 2012.

Ett utdrag från kommentaren från Lindabs nytillträdde VD och koncernchef Anders Berg lyder:

"Lindab är marknadsledande och har de muskler som krävs för att kunna öka sina marknadsandelar ytterligare. Lindab har ett starkt och respekterat varumärke, ett effektivt och omfattande distributionsnätverk samt branschens bästa produkter. Konkurrensfördelarna är många, men vi ska inte vänta på att konjunkturen hjälper oss att fullt ut kunna realisera dem. Istället ska vi, på ett klokt och kostnadsmedvetet sätt, fortsätta stärka vår distribution och utveckla nya, ledande produkter och lösningar inom alla våra affärsområden som ännu tydligare än tidigare lever upp till Lindabs ambition och affärsidé - att förenkla byggandet tillsammans med våra kunder."

Tryckt årsredovisning kan beställas via hemsidan.

LINDAB

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: ++46 (0) 70 35 89155

Lindab - ett ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Verksamheten bedrivs i tre affärsområden, Ventilation, Building Components och Building Systems. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 656 MSEK år 2012 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2012 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com