Lindab International AB :Lindabs valberedning lämnar förslag om ny styrelseledamot

Lindabs valberedning föreslår val av Hans Porat som ny styrelseledamot. Hans Porat ersätter Gerald Engström som har avböjt omval.

Hans Porat, född 1955, är VD och koncernchef i Nolato AB. Han har tidigare varit VD i Gadelius, Japan, vice VD i Trelleborg AB samt haft ledande befattningar inom Fläkt AB och ABB. Hans Porat är styrelseledamot i NEFAB.

Valberedningen föreslår vidare, såsom tidigare offentliggjorts, omval av styrelseledamöterna Sonat Burman-Olsson, Stefan Charette, Erik Eberhardson, Kjell Nilsson och Birgit Nørgaard. Valberedningen föreslår omval av Kjell Nilsson som styrelsens ordförande.

Valberedningens förslag och motiverade yttrande finns tillgängliga på hemsidan www.lindabgroup.com.

Informationen är sådan som Lindab International AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

LINDAB
Kjell Nilsson, styrelseordförande
Email: kjell.nilsson@lindab.com
Mobil: +46 70 2600121

Lindab - ett ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 523 MSEK år 2013 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2013 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 24 procent, Västeuropa för 27 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com