Lindabs delårsrapport januari – juni 2024: Omsättningstillväxt och förbättrad rörelsemarginal

Lindabs omsättning ökade med 5 procent under det andra kvartalet och nådde den högsta nivån hittills för ett enskilt kvartal. Rörelsemarginalen förbättrades till 9,6 procent. Affärsområdet Ventilation Systems, som motsvarar cirka 75 procent av omsättningen, fortsatte att växa och levererade en rörelsemarginal på 10,4 procent. Profile Systems, som har påverkats av svagare efterfrågan under ett flertal kvartal, har tack vare genomförda kostnadsåtgärder förbättrat rörelsemarginalen till 8,7 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten var starkt i kvartalet.

Andra kvartalet 2024

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 3 520 MSEK (3 365). Den organiska försäljningstillväxten var negativ med 3 procent medan förvärv bidrog positivt med 8 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade till 338 MSEK (302).
  • Rörelseresultatet ökade till 338 MSEK (302).
  • Justerad1) rörelsemarginal ökade till 9,6 procent (9,0).
  • Rörelsemarginalen ökade till 9,6 procent (9,0).
  • Periodens resultat uppgick till 213 MSEK (240).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,77 SEK (3,14).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 342 MSEK (323).
  • Under kvartalet tecknade Lindab avtal om att förvärva det danska ventilationsbolaget Venti A/S. Förvärvet slutfördes i juli.
  • I april slutförde Lindab förvärvet av verksamheten i tyska TGA KlimaPartner.

Januari – juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 1 procent till 6 667 MSEK (6 589). Den organiska försäljningstillväxten var negativ med 7 procent medan förvärv bidrog positivt med 7 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat uppgick till 563 MSEK (566).
  • Rörelseresultatet uppgick till 563 MSEK (566).
  • Justerad1) rörelsemarginal uppgick till 8,4 procent (8,6).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 8,4 procent (8,6).
  • Periodens resultat uppgick till 330 MSEK (420).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 4,29 SEK (5,49).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 550 MSEK (678).

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.

Lindabs VD och Koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

”Lindab ökade både omsättning och rörelsemarginal under andra kvartalet. Ventilation Systems levererade sin högsta omsättning och sitt högsta rörelseresultat någonsin samtidigt som Profile Systems växlade upp och förbättrade sitt resultat för första gången på två år.

Det andra kvartalet har i likhet med tidigare kvartal präglats av en svag efterfrågan på grund av lägre byggaktivitet i Europa. Det finns dock tecken på att den nordiska marknaden har stabiliserats och troligtvis är på väg mot en återhämtning.

Ventilation Systems fortsätter att växa med god lönsamhet

Ventilation Systems ökade både omsättning och rörelsemarginal jämfört med motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen har stärkts som en effekt av genomförda effektiviserings- och kostnadsåtgärder. Genomförda förvärv har även bidragit positivt. Rörelsemarginalen för kvartalet ökade till 10,4 procent och under det första halvåret uppfyllde Ventilation Systems det långsiktiga målet om en rörelsemarginal på minst 10 procent. Vi ser det som ett tecken på styrka och stabilitet att Ventilation Systems kan leverera på lönsamhetsmålet trots en svag konjunktur. När marknaden börjar växa igen kommer Ventilation Systems att öka försäljningen och uppvisa stigande marginaler.

Förbättrat marknadsläge och resultat för Profile Systems

Profile Systems har under de senaste två åren påverkats negativt av minskad byggaktivitet i Norden. Sedan april månad har marknaden gradvis förbättrats, om än i liten omfattning.

Profile Systems vände första kvartalets förlust till en rörelsemarginal på 8,7 procent under det andra kvartalet. Det är första gången sedan lågkonjunkturen inleddes för två år sedan som Profile Systems förbättrar resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Trendbrottet visar att åtgärderna för att stärka lönsamheten har börjat få effekt. Strukturförändringar utvärderas löpande för enheter som inte når upp till de uppställda lönsamhetsmålen.

Förvärv skapar förutsättningar för ytterligare tillväxt

Under andra kvartalet tecknades avtal om att förvärva det danska ventilationsbolaget Venti, som tillverkar cirkulära och rektangulära ventilationskanaler samt är distributör av ventilationsprodukter. Venti säljer inte Lindabs produkter i nuläget. Med förvärvet får Lindab bättre geografisk täckning samt utökad produktion av ventilationskanaler. Förvärvet slutfördes i juli.

Med ett fortsatt starkt kassaflöde och en god finansiell ställning kommer fler förvärv att kunna adderas till Lindab under 2024. Förvärv beräknas stå för cirka två tredjedelar av Lindabs tillväxt fram till år 2027.

Rustade för högre efterfrågan

Den långsiktiga efterfrågan på Lindabs produkter ser mycket positiv ut. Ventilation är ett av de områden som erbjuder de största energibesparingarna i en byggnad. Ny lagstiftning kräver att nybyggda fastigheter ska ha nollutsläpp samt att befintliga byggnader ska sänka sin energiförbrukning. Det medför att ventilation kommer att vara ett prioriterat område vid både nybyggnation och renovering. Dessutom ökar efterfrågan på produkter med en stark hållbarhetsprofil, vilket gynnar Lindab.

När marknaden vänder uppåt har Lindab goda förutsättningar att snabbt dra nytta av en högre efterfrågan. Med redan genomförda investeringar i ökad kapacitet och automatisering kan produktionen öka utan större kostnadsökningar som följd, vilket ska leda till en märkbar förstärkning av rörelsemarginalen.

Målet år 2027 är att omsätta 20 miljarder SEK. Rörelsemarginalen ska vara minst 10 procent, men ambitionerna är högre. Tillväxten kommer att ske inom Ventilation Systems, i en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Kärnan inom Profile Systems kommer att förädlas, framför allt i Skandinavien där det finns betydande synergier mellan våra verksamheter.

Marknaden visar tecken på återhämtning

Marknadsläget är fortsatt dämpat med många pausade projekt, men under andra kvartalet har tecken på återhämtning noterats. Det uppdämda behovet är stort och fortsatta räntesänkningar kommer att gynna byggbranschen. Lindab tror på gradvis ökande volymer under det andra halvåret 2024, från en låg nivå. Från 2025 bedömer vi att ventilationsmarknaden kommer in i en flerårig tillväxtfas.”

Press- och analytikermöte:

En webbsändning kommer att äga rum den 19 juli kl. 11:00 (CEST). Delårsrapporten presenteras av Ola Ringdahl, VD och Koncernchef, samt Lars Ynner, Ekonomi- och Finansdirektör.

Om du önskar delta via websändningen gå in på nedan länk.

Lindab Q2 Report 2024 (financialhearings.com)

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Call Access (financialhearings.com)

Informationen är sådan som Lindab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-19 07:40 CET.

VD och Koncernchef

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.