Till ny VD och koncernchef i Lindab har från den 1 oktober 2008 utsetts David Brodetsky

Nuvarande VD och koncernchef Kjell Åkesson har meddelat styrelsen att han önskar utnyttja sin avtalsenliga rätt att gå i pension i samband med att han i början av nästa år fyller 60 år.

Till hans efterträdare har utsetts nuvarande chefen för Lindab Building Systems, David Brodetsky, som även ingår i koncernledningen. David Brodetsky, som är 52 år, var tidigare VD för Astron Building Systems som Lindab förvärvade 2005 och är sedan dess ansvarig för Lindabs division Building Systems.

Svend Holst-Nielsen, Lindabs styrelseordförande, kommenterar förändringen på chefsposten:

"Kjell Åkesson har på ett mycket imponerande sätt bidragit till företagets starka tillväxt och framgångsrika internationella utveckling såväl marknadsmässigt som finansiellt. Genom sitt stora engagemang och ledarförmåga har han även bidragit till att förstärka Lindabs varumärke både industriellt och på kapitalmarknaden.

Styrelsen vill uttrycka ett stort tack till Kjell Åkesson för hans många förtjänstfulla insatser under snart 6 år som chef för Lindabkoncernen.

Samtidigt som vi beklagar Kjell Åkessons önskan om att ta i anspråk sitt 60-årsavtal är det med stor glädje och starkt förtroende som vi överlämnar koncernchefsansvaret till David Brodetsky. David Brodetsky har stor erfarenhet av Lindabkoncernen och har inte minst visat framstående ledaregenskaper inom sitt nuvarande ansvarsområde som har expanderat mycket kraftigt och med utmärkt ekonomiskt resultat. Han har dessutom varit ansvarig för vissa koncernöver­gripande projekt. David Brodetsky har bred internationell erfarenhet genom chefspositioner inte bara i Väst- och Östeuropa utan även i Nord- och Sydamerika.

Styrelsen önskar David Brodetsky all lycka till med att genomföra de fortsatta ambitiösa utvecklingsplanerna av koncernens verksamheter inom ramen för Lindabs affärsidé och strategiska inriktning."

Grevie 2008
Lindab International AB

Svend Holst-Nielsen
Styrelseordförande

Informationen är sådan som Lindab International AB är skyldig att offentliggöra eller själv valt att offentliggöra enligt lagen om
börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

Svend Holst-Nielsen, Styrelseordförande
Mob. 0708 55 70 00

Kjell Åkesson, CEO
Tel. +46 (0)431 850 00 / 850 07

Stödmaterial: bifogad jpg fil. Bild på David Brodetsky
Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på Stockholmsbörsens Nordiska lista, Large Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte runt 9,3 miljarder SEK under 2007 och har cirka 5 000 medarbetare i 30 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindab.com